Studieomdöme
Skapa förutsättningar för omdömessättning
Planera och fördela ansvar
Hur skapar vi förutsättningar för omdömessättande personal?
När ska omdömen vara satta?
När ska omdömeskonferenser genomföras?
Förbered omdömesättande personal
Vad är omdöme?
Hur bedömer vi?
Hur och när och vad ska vi återkoppla till deltagare?
När ska förslag på omdöme vara satta, och var dokumenteras det?
Informera deltagare
Vad är omdöme?
Hur återkopplar vi till deltagarna under året?
När får deltagarna veta sina omdömen?
Hur ger vi information om överklagan?
Förslag på årshjul
Tidigt på terminen
statsbidragsvillkoren.
- Inkludera alla deltagare som inte har fått omdöme under den senaste terminen.
- Exkludera de som har påbörjat sina studier under den termin som pågår just nu.
- Lägg omdömeskonferenserna så sent som möjligt under terminen, men i tid för att meddela omdömen, skriva slutintyg och hantera eventuella omprövningar.
- Avsätt tid efter omdömeskonferensen för att fastställa omdömena efter betänketid.
Inför omdömessättningen
- Stryk deltagare som inte har fullgjort studier i normal takt enligt villkorsanvisningarna.
- Lägg till deltagare som fick omdöme föregående termin men avslutar sina studier nuvarande termin och ska få sitt omdöme fastställt.
Sammanställ underlaget inför omdömeskonferensen.
Efter omdömessättningen
- Registrera samtliga satta studieomdömen i Schoolsoft, oavsett om de utfärdas skriftligen eller inte. Statistiken hämtas av Folkbildningsrådet via SCB och ligger till grund för bedömning av avvikelser från studieomdömets snitt (jämförelsetalets intervall). Avvikelser ska motiveras av rektor på Folkbildningsrådets begäran.
- Skriv ut intyg för deltagare som slutar skolan via Schoolsoft. Kom ihåg att inkludera lokala kursintyg och eventuella SeQF-intyg för de som uppfyller kraven.
- Arkivera kopior av intygen på skolan. Intygen ska finnas arkiverade i 50 år.
- Ladda upp behörighetsintyg på gymnasienivå i den nationella betygsdatabasen BEDA.
Exempel på hur en skola kan jobba med omdömessättning
Hur kan en folkhögskola arbeta systematiskt och transparent med studieomdöme? Västerås folkhögskola har utvecklat en tydlig process där samsyn, dokumentation och pedagogisk diskussion står i centrum.
Läs mer: Så jobbar Västerås folkhögskola med studieomdöme
Har du fler exempel på hur en folkhögskola kan arbeta med studieomdöme? Skicka ett mejl till Sandra Löfstedt: sandra.lofstedt@sverigesfolkhogskolor.se.
Öva på att sätta studieomdöme
Västerås folkhögskola arbetar aktivt med pedagogiska diskussioner och fiktiva fall i arbetslagen, vilket skapar en gemensam förståelse för hur studieomdömet ska sättas.
Läs mer: Så jobbar Västerås folkhögskola med fiktiva fall
Har du fler exempel på hur en folkhögskola kan arbeta med kompetensutveckling kopplat till studieomdöme? Skicka ett mejl till Sandra Löfstedt: sandra.lofstedt@sverigesfolkhogskolor.se.
Hur hanterar ni deltagare som vill överklaga ett omdöme?
Studieomdömet kan inte överklagas till Folkbildningsrådet, Folkhögskolornas studeranderättsliga råd eller till någon annan instans. En studerande kan dock alltid vända sig till rektor och begära en omprövning av omdömessättningen, om den studerande kan ange skäl för det. Därefter kan hen vända sig till skolans styrelse. Ange tidsgränsen och formerna för det i ert studeranderättsliga dokument.
Ta hjälp: Studeranderättsligt dokument
Rutinerna ska dokumenteras
Ni behöver ha dokumenterade rutiner för arbetet med studieomdömet, enligt Folkbildningsrådets villkorsanvisningar.
Ta hjälp: Checklista: Dokumentera rutinerna för studieomdömet
Kontakt
Har du frågor om innehållet på den här sidan? Mejla Sandra Löfstedt.
sandra.lofstedt@sverigesfolkhogskolor.se
Allt inom studieomdöme
- Checklista för omdömessättning – med årshjul
- Exempel: Så jobbar Västerås folkhögskola med studieomdöme
- Exempel: Så jobbar Västerås folkhögskola med fiktiva fall
- Checklista: Dokumentera rutiner för studieomdömet
- Lär känna folkhögskolans behörighetsmodell: Del 3 om studieomdömet
- Folkbildningsrådets dokumentbank med villkor och anvisningar (öppnas i ny flik)