Så jobbar Västerås folkhögskola med studieomdöme
Det här är ett exempel från Västerås folkhögskola. Innehållet på den här sidan ska inte läsas som ett facit på hur en folkhögskola ska jobba, utan som ett exempel och inspiration på hur en folkhögskola kan jobba. Har du fler exempel? Kontakta sandra.lofstedt@sverigesfolkhogskolor.se.
Förutsättningar på Västerås folkhögskola
Västerås folkhögskola bedriver Allmän kurs i Västerås, i Köping och på distans. På plats erbjuder de både grundskole- och gymnasienivå, medan distanskursen är på gymnasienivå.
Personal och deltagare
Skolan har tre arbetslag med totalt 24 pedagoger, varav tre är kursledare. Varje år deltar ungefär 250 deltagare på Allmän kurs, och ungefär 100 deltagare får studieomdöme varje termin.
Undervisning och schema
Fokus ligger på ämnen som ger grundläggande behörighet till vidare studier. Undervisningen är ämnesövergripande, förutom i matematik och engelska. Alla deltagare läser alla ämnen under hela sin studietid, oavsett behörighetsnivå, och alla har samma schema. Skolan tar in nya deltagare både på höstterminen och på vårterminen. Omdömessättning sker två gånger om året, på våren och på hösten.
Pedagogernas arbetstid och mentorskap
Alla pedagoger har semestertjänst och en arbetsplatsförlagd tid om 38 timmar per vecka. Nästan alla arbetar heltid i sitt arbetslag. Varje deltagare har en mentor, som är en av deras pedagoger. De träffas minst tre gånger per termin.
Studieupplägg och övergång till högre studier
Undervisningsgrupperna består av deltagare som startat vid olika tillfällen och har olika omfattningskrav. Därför slutar de vid olika tidpunkter.
För att de som avslutar sina studier på hösten ska kunna söka till högskolan på våren, börjar de sina studier några veckor tidigare på höstterminen. De läser först i en separat grupp men fortsätter sedan i sin ordinarie klass fram till slutet av november. En extra omdömeskonferens hålls för dessa deltagare innan den ordinarie konferensen.
Västerås folkhögskolas syn på omdömessättning
Ansvar och dokumentation
På Västerås folkhögskola är arbetet med studieomdöme en noggrant genomarbetad process. Rektorn har det yttersta ansvaret, eftersom intygande av behörigheter, omfattningskrav, SeQF-nivåer och studieomdömen är en form av myndighetsutövning. Ett slutomdöme kan inte återskapas i efterhand, så noggrann dokumentation är en självklar del av arbetet.
Vad bedöms i studieomdömet?
Studieomdömet handlar om deltagarens förmåga att studera vidare på nästa nivå. På grundnivå jämförs förmågan med gymnasiestudier, och om en deltagare läser kurser på både grund- och gymnasienivå bedöms hen som gymnasieelev om minst 50 procent av studierna är på gymnasienivå. Omdömet är alltid en samlad bedömning av hela studietiden, inte en sammanräkning av prestationer i enskilda ämnen eller moment.
Transparent och tydliga rutiner
För att skapa en transparent och rättvis process har Västerås folkhögskola byggt upp tydliga rutiner. Det som sägs under omdömeskonferenserna stannar där, och omdömet som fastställs är en gemensam bedömning från skolan. Men deltagarna ska ändå förstå hur processen fungerar. Därför får de information om systemet redan vid antagning, under introduktionen och genom lektionspass med fiktiv omdömessättning. Dessutom går mentorerna igenom systemet i enskilda samtal och i mitterminsprognoser.
Kompetensutveckling för personalen
All personal som är involverad i omdömessättningen får också en genomgång av styrdokumenten. Västerås folkhögskola arbetar aktivt med pedagogiska diskussioner och fiktiva case i arbetslagen, vilket skapar en gemensam förståelse för hur studieomdömet ska sättas.
Läs mer: Västerås folkhögskolas arbete med fiktiva fall
Tematiskt arbete för rättvis bedömning
Ett annat sätt att säkerställa rättvis bedömning är att planera undervisningen så att deltagarna undervisas av flera pedagoger och får chans att visa sina förmågor i olika situationer. Eftersom skolan arbetar tematiskt och ämnesövergripande, läser deltagarna alla ämnen hela tiden, vilket underlättar denna bedömning.
Bredare perspektiv i bedömningen
Förutom undervisande pedagoger tar skolan också in perspektiv från mentorer, kursansvariga, studie- och yrkesvägledare, rektor och handledare. Om en deltagare haft flera olika lärare under året ser kursledare och studierektor till att alla som undervisat deltagaren får lämna sina synpunkter – även om de inte längre är i tjänst vid omdömessättningen.
Stöd i arbetet
Som stöd i arbetet använder Västerås folkhögskola dokumentet "Västerås folkhögskolas syn på omdömessättning", där deras process finns beskriven i detalj.
– Omdömessättning är mycket givande! Det ger mig en chans att lära känna både deltagarna och den pedagogiska personalen. Hur de arbetar, tänker och vad de ser, säger Lars Forsmark, rektor på Västerås folkhögskola.
Läs mer i en nyhet från mars 2025: Skolledningens roll i att sätta omdömen – lärdomar från Västerås folkhögskola
En omdömeskonferens på Västerås folkhögskola – steg för steg
Uppstart
- Skolan samlar ett arbetslag i taget tillsammans med rektor, studierektor och SYV.
- Studierektor presenterar en lista med deltagarnas namn, varje lärares omdömesförslag och ett snittvärde per deltagare.
Diskussion och beslut
Studierektor leder samtalet och fördelar ordet. Diskutera varje deltagare, även om alla har föreslagit samma siffra.
- Studierektor föreslår ett omdöme baserat på snittvärdet.
- Pedagogerna motiverar varför deltagaren får sitt omdöme och inte högre eller lägre, utifrån kriterierna.
- Mentorn antecknar motiveringar för att kunna förklara beslutet för deltagaren.
- Rektor antecknar underlag till en eventuell omprövning.
- Studierektor sammanfattar och skriver in det omdöme som all är överens om.
Om arbetslaget inte enas – ta beslut genom en majoritetsomröstning. Om rösterna går jämnt ut avgör rektor.
Översyn och justering
När alla deltagare är diskuterade och har en siffra som hela laget står bakom, är det dags för nästa steg.
- Skriv ut en lista med deltagarna rangordnade efter satt omdöme från 1 till 4.
- Läs upp namn och omdömen. Ge pedagogerna möjlighet att säga stopp om de vill diskutera någon deltagare igen i jämförelse med andra.
Dagen efter konferensen finns möjlighet att lägga till något, efter lite reflektionstid.
Slutlig sammanställning
När alla arbetslag har genomfört sina konferenser:
- Studierektor sammanställer en slutlig lista med alla deltagare och deras omdömen.
- Rektor, studierektor och kursledare går igenom listan och fastställer terminens omdömen.
Kontakt
Har du frågor om innehållet på den här sidan? Mejla Sandra Löfstedt.
sandra.lofstedt@sverigesfolkhogskolor.se
Allt inom studieomdöme
- Checklista för omdömessättning – med årshjul
- Exempel: Så jobbar Västerås folkhögskola med studieomdöme
- Exempel: Så jobbar Västerås folkhögskola med fiktiva fall
- Checklista: Dokumentera rutiner för studieomdömet
- Lär känna folkhögskolans behörighetsmodell: Del 3 om studieomdömet
- Folkbildningsrådets dokumentbank med villkor och anvisningar (öppnas i ny flik)