AI på folkhögskola

Uppdaterad: 14 november 2024

Kom igång med AI

Tipsen för att komma igång med AI kommer från den kartläggning av skolornas AI-användning som gjordes under våren.

1. Gör en behovsanalys

Identifiera de områden där ni tror att AI kan göra nytta på folkhögskolan. Då kan ni också bestämma vilka kompetenshöjande insatser som behövs.

2. Testa AI-verktyg

Många folkhögskolor har börjat med AI-verktyg som ChatGPT eller Copilot. Dessa AI-verktyg används för till exempel textbearbetning och kan ge er en känsla för hur AI kan underlätta arbetsvardagen. Låt olika roller i verksamheten testa och sammanställ deras lärdomar och ny kunskap systematiskt för att delge all personal.

3. Planera för kompetensutveckling och erfarenhetsutbyte

Kunskap anges som det stora hindret för att implementera AI på ett klokt sätt. Vissa folkhögskolor har redan börjat med kompetenshöjande insatser som seminarier och erfarenhetsutbyten för att stärka personalens förståelse för AI och lära av varandra.

4. Ta fram tydliga riktlinjer

 En enkel policy kan stärka tryggheten i AI-användningen för all personal inom verksamheten genom att omfatta hela organisationen och ge vägledning inom centrala områden som etik, integritet, pedagogik och säkerhet. Säkerhetsaspekterna syftar till att skydda känsliga uppgifter och säkerställa att de stannar inom verksamheten.

5. Utforska AI:s potential i undervisningen

Folkhögskolorna ser att AI har potential att erbjuda spännande möjligheter för individanpassad undervisning och skapa dynamiska lärmiljöer, enligt enkätresultaten. Flera skolor har valt att börja småskaligt, exempelvis med en specifik kurs eller ett projekt, för att utvärdera hur AI kan stödja skolans pedagogiska mål. Genom att inleda småskaligt ges möjlighet att gradvis förstå hur AI kan integreras och stödja skolans pedagogiska ambitioner.

6. Bjud in andra folkhögskolor till gemensamt lärande

Många folkhögskolor ser samverkan som en nyckel för att övervinna de utmaningar som följer med ny teknik och för att maximera AI:s potential inom folkbildningen. Samarbete och erfarenhetsutbyte med andra skolor kan ge ovärderliga insikter och lösningar.

 

Kartläggning av folkhögskolornas AI-användning

Under 2024 gjordes en kartläggning av

  • folkhögskolornas kunskaper om AI
  • folkhögskolornas attityder gentemot AI
  • hur folkhögskolorna använder AI.

Många folkhögskolor uttryckte intresse för hur AI kan underlätta verksamheten, men pekade också på hinder som bristande kunskap och behovet av etiska riktlinjer.

Resultaten från kartläggningen

Karin Karlsson, verksamhetschef på FSO, presenterar resultaten från kartläggningen. Filmen är 24 minuter och 46 sekunder.