AI på folkhögskola

Det här materialet är ett stöd för att komma i gång – eller komma vidare – med skolans arbete med artificiell intelligens (AI).
Uppdaterad: 5 maj 2025

AI i samtal – ett paket för reflektion

Det här stödmaterialet bygger på fyra teman som folkhögskolor över hela landet lyft fram som avgörande för att förstå och använda AI:

  • kompetensutveckling
  • riktlinjer och ansvar
  • verksamhetsutveckling och effektivisering
  • pedagogik och individanpassning.

Pär Wallin, Folkhögskolornas serviceorganisation (FSO), berättar om stödmaterialet och dess teman. Filmen är ungefär 12 minuter.

Målet är att ni på skolan ska

  • få syn på hur AI påverkar hela skolans vardag och inte bara enskilda verktyg eller processer
  • känna trygghet att prata om AI, oavsett om ni är nybörjare eller redan i gång
  • ta nästa steg: ställa frågor, starta diskussioner eller fatta beslut om nästa steg.

Hur kan ni använda materialet?

Materialet kan användas som

  • diskussionsunderlag på APT eller i arbetslag
  • reflektionsdel i en personaldag
  • stöd för att ta fram riktlinjer, policy eller fortbildning
  • grund för ledningsgruppens prioriteringar.

Det viktiga är inte att ni gör allt, utan att ni gör något. Det är fritt fram att anpassa och använda materialet så att det passar er så bra som möjligt.

Vem gör vad?

För att få så stor effekt som möjligt behöver skolledningen

  • initiera och möjliggöra samtalet
  • visa att det är okej att inte ha svar
  • koppla AI-arbetet till skolans värdegrund.

Medarbetarna behöver

  • bidra med sina perspektiv och sin yrkeserfarenhet
  • testa, fråga och utforska tillsammans
  • fundera på hur AI påverkar det egna mötet med deltagaren.

Hela stödpaketet

Tanken är att du ska starta med första delen och ta dig igenom delarna i ordning – men det är förstås helt upp till dig.

Baseras på kartläggning av folkhögskolornas AI-användning

Under 2024 gjordes en kartläggning av

  • folkhögskolornas kunskaper om AI
  • folkhögskolornas attityder gentemot AI
  • hur folkhögskolorna använder AI.

Många folkhögskolor uttryckte intresse för hur AI kan underlätta verksamheten, men pekade också på hinder som bristande kunskap och behovet av etiska riktlinjer.

Resultaten från kartläggningen

Karin Karlsson, verksamhetschef på FSO, presenterar resultaten från kartläggningen. Filmen är 24 minuter och 46 sekunder.

 

Nyheter och insikter om AI från Sverige och världen

AI i utbildning och pedagogik

Regionala initiativ

Nationella riktlinjer och policyer

Rapporter och analyser

Har du tips på bra artiklar och länkar får du gärna skicka dem till Pär Wallin, FSO: par.wallin@sverigesfolkhogskolor.se

Kontakt

Om du har frågor kring innehållet på denna sida är du välkommen att kontakta mig, Pär Wallin.

Pär_thumb.jpg

08-17 03 89
par.wallin@sverigesfolkhogskolor.se