Jobba med er folkhögskolas egen webbplats

Skolans webbplats är en given kanal för att berätta om folkhögskolans verksamhet och marknadsföra skolans kurser för potentiella deltagare. Men den kan också fungera som ett nav för nuvarande och tidigare deltagare.
Uppdaterad: 1 oktober 2024

Det finns en del information som era deltagare har rätt att ta del av, oavsett i vilken kanal det sker. Om den finns på en publik webbplats kan även blivande och tidigare deltagare hitta informationen, vilket ökar er transparens.

Från Folkbildningsrådets statsbidragsvillkor

Viss information som deltagarna behöver få beskrivs i villkoren för statsbidraget.

Villkor för antagning och deltagande

Vilka förkunskaper krävs för att bli antagen till en kurs? Hur sker urvalet vid fler sökande än kursplatser? På vilka grunder sker beslut?

obligatoriska avgifter finns för studerande?

Vilka villkor ställer folkhögskolan för deltagande i kursen?

ilka villkor gäller för att en kurs ska vara fullgjord? Hur påverkar frånvaro och ledighet? Vilka obligatoriska kursmoment finns? Finns det andra krav på deltagandet?

Vilka villkor gäller för avstängning och avskiljande?

Deltagarinflytande och klagomålshantering

det studeranderättsliga arbetet ut på skolan?

Hur är formerna för deltagarinflytande och klagomålshantering?

Beskriv formerna för deltagarinflytande och klagomålshantering.

Hur når deltagare rektor och styrelse för överklagande av beslut?

Dela även kontaktuppgifter till Folkhögskolornas studeranderättsliga råd.

trikesfödda deltagares rätt till språkligt stöd, och deras rätt till inflytande över planeringen av stödet.

Allmän kurs

Hur fungerar Allmän kurs med omfattningskrav och innehållskrav?

Kan deltagaren få fler behörigheter, utöver innehållskravet? Vilka behörigheter krävs till högskola respektive yrkeshögskola? När har en deltagare uppnått grundläggande behörighet?

Får deltagaren studieomdöme när kursen är avslutad?

Vilka är grunderna för behörigheter, intyg och studieomdöme? Vilka gemensamma regelverk gäller och vilka skolspiecifika policyer har ni?

Från lagstiftning

Information om hur ni hanterar personuppgifter och arkivering enligt Dataskyddsförordningen, GDPR och Arkivlagen.

Tillgänglighetsredogörelse enligt DOS-lagen, för de folkhögskolor som omfattas av den.

Annat lämpligt

Policydokument och liknande

rogpolicy.

atapolicy.

Information om försäkringar och hyresavtal.

Läs mer: Policydokument

Information om vad en folkhögskola är

Vad innebär det att gå på folkhögskola?

Vad finns det förväntningar på mig som deltagare?

Information om tillgängligheten i folkhögskolans miljö.