Finansminister Elisabeth Svantesson presenterar regeringens budgetproposition.

Regeringen föreslår oförändrat anslag till folkhögskolan 2025

Regeringen föreslår i budgetpropositionen för 2025 att statens bidrag till folkhögskolan ska ligga kvar på samma nivå som för 2024. Dock föreslås att det särskilda utbildningsstödet till deltagare med funktionsnedsättning förstärks med 25 miljoner kr.
Uppdaterad: 20 september 2024

Igår presenterade regeringen sin budgetproposition för 2025. Regeringen föreslår att anslaget för folkhögskolorna ska ligga kvar på samma nivå som för 2024.
– Det var förväntat men vi hade gärna sett att utökningen med 11 000 platser inom yrkesutbildning för vuxna även hade inkluderat en ökning av platser till folkhögskolornas yrkesutbildningar, säger Thomas Nilsson, ordförande för Offentligägda folkhögskolors intresseorganisation.

– Regeringen ger komvux 900 miljoner kronor till regional yrkesinriktad vuxenutbildning, trots att uppföljningar visar att de inte fyller sina utbildningsplatser och att pengar återbetalas. Här kan folkhögskolorna bidra och vi anser att det är en stor brist att inte inkludera folkhögskolan i denna satsning, säger Thomas Nilsson.

Att regeringen inte inkluderar folkhögskolan i satsningen på yrkesvux tycker även Anna Ekström, ordförande för Rörelsefolkhögskolornas intresseorganisation, är ett misstag.
– Söktrycket till folkhögskolan är högt och vi har, till skillnad från kommunerna, förmågan att fylla våra utbildningsplatser. Folkhögskolan är en effektiv utbildningsform när det gäller yrkesutbildning och på många utbildningar går deltagare direkt ut i arbete, säger Anna Ekström.

Förstärkning av det särskilda utbildningsstödet

Regeringen föreslår i budgetpropositionen att det särskilda utbildningsstödet till deltagare med funktionsnedsättning förstärks med 25 miljoner kr.
– Vi välkomnar att regeringen ser att folkhögskolan som utbildningsform är viktig för personer med funktionsnedsättning och att höjningen av utbildningsstödet även gäller 2026-2027, säger Anna Ekström.

Även Thomas Nilsson är positiv till att regeringen förstärker det särskilda utbildningsstödet.
– Vi positiva till att regeringen ser folkhögskolan som viktig för personer med funktionsnedsättning och att utbildning på folkhögskola förbättrar individernas möjligheter att etablera sig på arbetsmarknaden. Den förstärkning på 25 miljoner kronor välkomnas men är tyvärr inte tillräcklig, säger Thomas Nilsson.