Så övar Västerås folkhögskola omdömessättning med fiktiva fall

För att skapa samsyn och stärka kompetensen kring omdömessättningen arbetar Västerås folkhögskola med fiktiva fall.
Uppdaterad: 24 mars 2025

Det här är ett exempel från Västerås folkhögskola. Innehållet på den här sidan ska inte läsas som ett facit på hur en folkhögskola ska jobba, utan som ett exempel och inspiration på hur en folkhögskola kan jobba. Har du fler exempel? Kontakta sandra.lofstedt@sverigesfolkhogskolor.se.

 

Västerås folkhögskolas recept

Skolan hittar på upp till sex deltagare, som bygger på verkliga exempel från skolans verksamhet. Fallen används som utgångspunkt för att diskutera faktorer som ofta påverkar bedömningen, som närvaro, behörigheter, ämnesskillnader, demokratiskt engagemang och eventuella diagnoser.

Ingredienser

Gör så här

  1. Individuell genomgång: Gå igenom styrdokumentens kriterier och analysera varje fiktivt fall individuellt.
  2. Gruppdiskussion: Diskutera i mindre grupper.. Kom fram till ett omdöme per deltagare. Det finns inget facit, eftersom verkliga omdömessättningar alltid är mer komplexa.
  3. Sammanställning: Sammanställ alla gruppers omdömen.
  4. Diskussion i helgrupp: Gör hela processen synlig i en helgruppsdiskussion.

När används de fiktiva fallen?

Från början användes de fiktiva fallen för att träna nya pedagoger, men de har visat sig vara värdefulla även för att stärka skolans interna diskussioner och kvalitetssäkring. Deltagargrupper får också ta del av fiktiva fall för att bättre förstå hur studieomdömen sätts. Dessutom används de i skolans styrelsearbete, eftersom styrelsen ibland hanterar omprövningsärenden och därför behöver förstå både styrdokumenten och det praktiska arbetet.

Kontakt

Har du frågor om innehållet på den här sidan? Mejla Sandra Löfstedt.

sandralöfstedt_liggande_low.jpg

sandra.lofstedt@sverigesfolkhogskolor.se