Workshop: Från problemformulering till handlingsplan

Arbeta strategiskt genom att börja i en problemformulering och sluta i en konkret handlingsplan. Workshoppen har tagits fram av FSO och genomfördes under Kommunikationskonferensen 2024 på Leksands folkhögskola.
Uppdaterad: 2 oktober 2024

1. Skapa ett problem- och lösningsträd

Syfte

Att ta reda på orsakerna till ett problem och därefter identifiera aktivititeter som kan lösa problemet.

Gör ett problemträd

  1. Enas om en problemformulering som ni vill arbeta med. Antingen jobbar ni med ett gemensamt problem under en längre tid eller så låter ni var och en i gruppen välja ett eget problem som ni jobbar med en kortare stund.
  2. Hjälps åt att hitta rötterna till varför problemet uppstår. Det kan både vara externa och interna orsaker.
  3. Analysera vilka konsekvenser problemet kan få, på lång eller kort sikt, internt på er skola och kanske även i omvärlden. 

Gör ett lösningsträd

  1. Enas om en vision elller lösning. Hur ser det ut när problemet är löst?
  2. Hitta konkreta aktiviteter som ni kan göra för att lösa problemet. Titta gärna på rötterna i ditt problemträd för att komma åt vad som behöver åtgärdas och vilka insatser som krävs. Aktiviteterna skrivs på ett separat blad.
  3. Identifiera vilka effekter som problemet kan bidra till, på lång/kort sikt, internt på er skola och kanske även i omvärlden.

2. Ta fram en handlingsplan

Gör handlingsplanen

Svara på frågorna nedan för att ta fram handlingsplanen. 

  1. Varför gör vi aktiviteten? 
  2. Vilka målgrupper vill vi nå? 
  3. Beskriv målgrupperna. Vad drivs de av? Vad har de för värderingar? Hur ser deras livssituation ut?
  4. Kommunikationsmål. Vad ska målgruppen känna, tänka och göra efter att de tagit del av kampanjen?
  5. Budskap. Vad vill vi säga till målgruppen? Vad är budskapet vi vill få fram?
  6. Vilken röst/tonalitet ska vi använda för att få målgruppen att lyssna?
  7. Vilket format ska vi använda för att nå målgruppen? 
  8. Vilken kanal ska vi använda för att nå målgruppen? Var finns de?
  9. Vilka olika delaktiviteter behöver vi göra? Vem ska göra vad? När ska det vara färdigt?
  10. Hur mycket tid och pengar och kunskaper har vi?
  11. Hur ska vi mäta om vi lyckas med aktiviteten?
  12. Arbetsnamn på aktiviteten

Kontakt

miriam_thumb.jpg

Miriam Steinbach, kommunikatör FSO 

miriam.steinbach@sverigesfolkhogskolor.se