Webbinarium
Vilken roll kan AI spela för folkhögskolans pedagogik?
Om generativ AI och hur det kan användas - Mikael Kring, RISE
Du kan klicka fram undertext på ikonen som ser ut som en pratbubbla, nere till höger i videospelaren. Undertexten är skapad av AI och kan innehålla felaktigheter. Filmen är 1 timme och 11 minuter lång.
AI-verktyg som Mikael nämner och använder i sin presentation
- https://mickekring.se/ragnar-appen-som-pa-ett-langsamt-men-gdpr-sakert-satt-transkriberar-ljud-och-video/
- ChatGPT - https://chat.openai.com/ - Text, bild
- ChatPDF - https://www.chatpdf.com/ - Chatta med PDF
- Adobe Firefly - https://firefly.adobe.com/ - Bild och redigera bilder
- Elevenlabs - https://elevenlabs.io/ - Text till tal
- Heygen - https://www.heygen.com/ - Videoklon och översättning av video till olika språk
- RunwayML - https://runwayml.com/ - Bild och video
Om föreläsningen
Om vikten av ett utforskande förhållningssätt för att lära sig hantera den nya teknologin. Var står vi med generativ AI idag och hur kan vi använda det konkret? Det ges tillfälle att testa AI-labbet på RISE för att utforska AI-verktyg.
Mikael Kring är projektledare för digitala system på enheten för livslångt lärande på RISE, Research Institutes of Sweden.
Läroplattform med AI-verktyg - Mats Svensson, Leksands folkhögskola
Du kan klicka fram undertext på ikonen som ser ut som en pratbubbla, nere till höger i videospelaren. Undertexten är skapad av AI och kan innehålla felaktigheter. Filmen är 32 minuter lång.
Om föreläsningen
Allmänna Arvsfonden har beviljat Leksands folkhögskola stöd med 5,6 miljoner kronor för att utveckla en unik läroplattform som bland annat använder sig av AI-verktyg för att erbjuda skräddarsydda läromöjligheter för unga så väl som äldre.
Initiativtagaren och projektledaren Mats Svensson på Leksands folkhögskola är glad över man rott i hamn finansiering för det treåriga projektet och berättar att idén fick han när han under julen 2022 experimenterade med GPT-3 tillsammans med sina barnbarn för att skriva sagor.
Om webbinariet
AI är idag ett givet faktum. AI som fenomen väcker också många angelägna frågor om hur vi ska förstå och använda oss av AI och vilken möjlig roll AI kan ha i folkhögskolans pedagogiska verksamhet. Hur ska vi förstå AI i relation till bildning och didaktik?
Detta webbinarium erbjuder inspiration genom bland annat föreläsare och erfarenhetsutbyte. Webbinariet vänder sig till dig som är nyfiken och vill veta mer och tillsammans med andra lärare diskutera AI, dess roll och funktion i relation till folkhögskolans pedagogik och bildningsmiljö.
Kontakt
Annica Wallenborg, annica.wallenborg@sverigesfolkhogskolor.se.