Medborgerlig bildning med Henrik Bohlin, Södertörns högskola. Foto: Malin Sydne

Medborgerlig bildning i vår tid: dess betydelse och förutsättningar i en levande demokrati

Idéhistorikern Henrik Bohlin om begreppet medborgerlig bildning och hur detta tolkats på olika sätt genom historiens gång.
Uppdaterad: 4 mars 2024

Var ges seminariet?

Kl 10:30-12:00 i lokal B1.
Kl 13:00-14:30 i lokal B1.

Ta del av presentation i efterhand

Ladda ner Henrik Bohlins presentation (nytt fönster, pdf, 10MB) >

Om seminariet

Medborgerlig bildning kan förstås som ett grundläggande begrepp inom folkhögskolans verksamhet, från folkhögskolans begynnelse i Sverige 1868 där den dåvarande målgruppens utbildningsbehov förstods i termer av dels yrkesförberedande kunskaper, dels medborgerlig bildning.

Begreppet har tolkats på olika sätt genom historiens gång, både utifrån vårt eget narrativ inom folkhögskolorna och statens intentioner. Exempelvis ansåg staten folkhögskolans primära uppgift vara att främja allmän medborgerlig bildning.

Frågan är vad medborgerlig bildning betyder idag, i vår omvärld och det samhälle vi lever i. Vilka kunskaper är viktiga i arbetet med den medborgerliga bildningen?

Medverkande: Henrik Bohlin, professor vid Södertörns högskola, Institutionen för historia och samtidsstudier.

Tillbaka till programmet >

Tillbaka till Folkhögskoleforum 2022 >