Konferens 28 okt
Folkhögskoleforum 2024
Detaljerad information
Målgrupp:
Personal på folkhögskola, Styrelser, Ordförande
Tid:
Måndag den 28 oktober 2024, kl 09-16 (kaffe och incheckning från 8.15).
Plats:
Clarion Hotel Sign, Östra Järnvägsgatan 35, Stockholm.
Anmälan:
Anmälan är öppen. Sista anmälningsdag är den 13 oktober 2024. Anmälan är bindande.
Välkommen till Folkhögskoleforum 2024!
Tema: "Bildning och samhällsbetydelse"
Svensk folkhögskola erbjuder genom sin pedagogik många vägar vidare i livet. Med bildning som utgångspunkt får deltagarna i sitt lärande utrymme att utvecklas som person, ta del av ett demokratiskt sammanhang och bli en del av en gemenskap.
Kunskap som får lov att växa i en sådan miljö bidrar till ett mervärde. I detta uppdrag kan folkhögskolan sägas på olika sätt bidra till både bildning och samhällsbetydelse.
Ett annat sätt att beskriva detta är att studier på folkhögskola har ett mervärde, för individen, för folkhögskolan och för samhället. På så vis är folkhögskolan en viktig aktör i samtiden och framtiden.
Årets tema ”bildning och samhällsbetydelse” väcker många frågor och spänner över en rad olika områden, en del av dem kommer vi att lyfta på årets konferens och förhoppningsvis kommer vi tillsammans att väcka nya och nyfikna tankar om framtiden.
Dagen bjuder på både bredd och fördjupning med valbara seminariespår och inspirerande föreläsningar. Missa inte denna dag som förhoppningsvis kan bidra till nya nätverk, erfarenhetsutbyten och idéer och inte minst – att mötas och tänka tillsammans.
Varmt välkommen!
Kostnad
Deltagaravgiften är 1 290 kr per deltagare. Då ingår fika och lunch.
Även i år erbjuder vi tio procents rabatt på den totala kostnaden, för de skolor som anmäler fler än tio personer.
Boende
Boende ingår inte i deltagaravgiften utan behöver bokas separat. Vill du bo på Clarion Hotel Sign där konferensen genomförs kan du använda koden meet12 för att få rabatt på priset.
Program
08.30-09.00
Registrering och kaffe
Deltagarna registrerar sig och får sitt konferensmaterial. Det serveras kaffe.
09.00-9.45
Varmt välkomna till årets Folkhögskoleforum
Dagen inleds med några välkomnande ord från folkhögskolornas intresseorganisationer RIO och OFI.
Inspirationsföreläsning
Är det svårt att prata om hudfärg och rasism?
Lyssna på tidigare folkhögskoledeltagaren och numera statsvetaren Barakat Ghebrehawariat om hur man kan tänka och prata om hudfärg och rasism idag för att skapa inkludering och motverka diskriminering.
10.00-12.00
Parallella seminariespår
Nytt för i år är att konferensen erbjuder parallella seminariespår som följer ett visst tema och som ger möjlighet till att spegla olika perspektiv och inspel.
Du får tillsammans med andra diskutera och reflektera utifrån temat. Du väljer ett seminariespår. Observera att platserna är begränsade, först till kvarn gäller. Om ett seminariespår är fullt så kan du komma att erbjudas ett annat seminarium.
Workshop om lokalt och regionalt påverkansarbete
Målgrupp: Främst för dig som arbetar med strategisk kommunikation på folkhögskola.
Under workshopen kommer du att tillsammans med andra få redskap och tankegods om hur lokalt påverkansarbete kan bedrivas utifrån folkhögskolans särart och roll.
Du kommer också att få ta del av ett nystartat initiativ drivet av kommunikatörer från olika folkhögskolor. Detta initiativ kan bidra med tankar och idéer kring det fortsatta arbetet.
Medverkande:
- Kajsa Rosén från Strategirådet kommer att hålla i workshopen
- Kommunikatörer från folkhögskolor
Workshop om kvalitet och folkhögskolans pedagogiska praktik
Målgrupp: Främst för dig som arbetar som lärare på folkhögskola.
Workshopen erbjuder samtal och diskussion om vad pedagogisk kvalitet utifrån folkhögskolans pedagogik kan vara. Under workshopen möts perspektiv utifrån forskning om kvalitet och vuxnas lärande och den pedagogiska praktiken utifrån den kompetens och erfarenhet som finns i rummet. Denna process är tänkt att leda till en förståelse för vad som kan känneteckna kvalitet på folkhögskola och dess bildningsmiljö samt vilka ord och begrepp som används för att beskriva dem.
Medverkande:
- Filippa Millenberg, postdoktor på Linköpings universitet och knuten till Mimer (nationellt program för folkbildningsforskning) och forskar bland annat om lärares arbete på folkhögskola.
- Ambika Hansell Ek, handläggare på RIO - Rörelsefolkhögskolornas intresseorganisation. Jobbar med fortbildningsinsatser för lärare och rektorer samt forskning och utvecklingsfrågor för RIO och OFI. Har tidigare jobbat som lärare på Allmän kurs.
- Johanna Mufic, postdoktor i pedagogik med inriktning mot vuxnas lärande vid Linköpings universitet och universitetslektor i pedagogik med inriktning på organisation och ledarskap vid Stockholms universitet. Forskar om hur kvalitet och har skrivit en avhandling om hur kvalitet formas i vuxenutbildning. (Johanna kommer att delta digitalt).
NPF och Neurodiversitet på folkhögskola
Målgrupp: Alla verksamma på folkhögskola.
Detta seminariespår kommer att särskilt lyfta dels hur folkhögskolan arbetar med deltagare med NPF, möjligheter och utmaningar. Den kommer också att belysa neurodiversitet utifrån NPF vad är det och hur kan det belysa nya perspektiv på samhälleligt engagemang?
Medverkande:
- Elise Arnell, rektor på Helsjöns folkhögskola, författare till rapporten Från system till samtal - En kvalitativ studie om folkhögskolans pedagogik och NPF
- Sofia Östenborg Wiklund
Forskning om folkhögskola – utmaningar och framtida möjligheter
Målgrupp: Alla forskningsintresserade.
Detta seminariespår erbjuder spännande och intressanta lärdomar, kunskapsprocesser och resultat från två olika perspektiv. Dels som ett utvecklingsprojekt på en folkhögskola, dels som ett forskningsprojekt. En del av seminariet kommer också att lyfta blicken mot framtidens behov av forskning, bland annat genom Stiftelsen Gösta Vestlunds forsknings- och utvecklingsfond för folkhögskolan.
Medverkande:
- Björn Aldén och Christian Holm, lärare på Marieborg och Valla folkhögskola berättar om ett utvecklingsprojekt om studieomdömet som bedrivits på allmän kurs. Projektet har finansierats genom ULF-avtal vid Linköpings universitet
- Andreas Ruschkowski, doktorand vid Linköping universitet, berättar om sin forskning Vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet – hur tolkas och tillämpas dessa i folkhögskolan?
- Gerhard Holmgren, ordförande för Vestlundfonden och tidigare generalsekreterare på RIO.
Regional organisering och folkhögskolans roll
Målgrupp: Alla verksamma på folkhögskola.
Under 2024 publicerades två nya rapporter som belyser folkhögskolan utifrån ett regionalt perspektiv; ” Idéburna folkhögskolor med internatboende – en analys i Västra Götaland” med fokus på internat samt ” Före och efter folkhögskola”.
Vid detta seminariespår får du möjlighet att lyssna på två berättelser om folkhögskolans roll i ett regionalt sammanhang. Seminariet kommer även att lyfta fram goda exempel och lärande som kan stärka utbildningsformen folkhögskola på regional nivå.
Medverkande:
- Magnus Linder, länsbildningskonsulent, VGR
- Petra Lundh, koordinator Skånes folkhögskolor i samverkan
Folkhögskolans internationella arbete och engagemang för demokrati
Målgrupp: Alla verksamma på folkhögskola.
Detta seminariespår kommer att belysa de kunskaper och lärdomar som folkhögskolans internationella arbete och engagemang för demokrati har inneburit och innebär än idag.
Det kommer också att belysa fram värdet av internationellt arbete, både för den egna skolans verksamhet och för det internationella sammanhanget. Utifrån temat kommer du också få möjlighet till diskussion och gemensamt lärande.
Medverkande:
- Linda Mattson och Lydia West, lärare på Litorina folkhögskola berättar om sitt engagemang kring Ukraina.
- Torkel Freed, rektor på Fellingsbro folkhögskola, om erfarenheter av internationellt utbyte med Tanzania, Kenya och Kurdistan.
- Karibuföreningen med representation från olika folkhögskolor.
Samtal om motivation, hälsa och självledarskap
Målgrupp: Alla verksamma på folkhögskola.
Hur arbetar vi bäst med deltagares utmaningar är en ständigt aktuell fråga. Svaret varierar beroende på en rad faktorer; exempelvis deltagarens motiv, motivation, hur frågan organiseras på en folkhögskola samt omvärldens uppfattningar om vuxnas lärande.
Möt fyra olika folkhögskolor som inom ESF-projektet VÄGEN diskuterar, prövar och fördjupar olika tillvägagångssätt för att stärka deltagares egenmakt på skolan och på vägen till arbete och vidare studier. Seminariespåret kommer att belysa följande delar:
- relationsbyggande, reflektion och studiebesök i verkligheten
- samtal om liv och ekonomi på internatet och i skolmiljön
- boendestöd, fokus på fysisk hälsa och metoder för socialt samspel
- en starkare samverkan mellan folkhögskola, kommun, Arbetsförmedling och näringsliv
Medverkande:
- Lärare från fyra olika folkhögskolor som ingår i ESF-projektet VÄGEN
- Helena Isaksson Baeck (kommunikatör ESF-projektet VÄGEN)
12.00-13.00
Lunch
13.00-13.45
Vem tror vi att vi (l)är?
Ungdomsbarometern gör stora och breda, årligen återkommande studier som ger oss en inblick i unga och unga vuxnas attityder, värderingar och intressen. Vad unga vuxna tycker, tänker och gör kan ge värdefull kunskap om folkhögskolans framtid, men också hur folkhögskolan kan möta dessa i deras process vidare i samhället.
Medverkande:
- Jacob Borssén, expert utbildnings- och samhällsfrågor på Ungdomsbarometern
14.00 -15.00
Fika, mingel och utställarseminarier
Här finns det möjlighet för goda samtal, reflektion och nätverkande. Den som önskar kan också ta del av en rad ”miniseminarier” där våra utställare berättar om sin verksamhet.
15.00-15.30
Avslutning
Sammanfattning av dagens diskussioner och tankar inför framtiden.
15.30-16.00
Musikavslutning
Tack och farväl från arrangörerna. Deltagarna får med sig material och kontaktinformation för framtida samarbeten.
Kontakt
Ambika Hansell Ek, ambika.hansell.ek@sverigesfolkhogskolor.se.