Konferens

Folkhögskolornas hållbarhetskonferens

Den 28-29 november 2024 anordnade Sveriges folkhögskolor en konferens på Hagabergs folkhögskola om hur vi kan agera tillsammans för att stärka den sociala hållbarheten både lokalt, regionalt och globalt. Konferensen ordnas vartannat år och i år var fokus på hur folkhögskolorna kan bidra till att skapa fredliga och inkluderande samhällen.
Uppdaterad: 9 december 2024

När polariseringen ökar i samhället, när klyftorna växer och när allt mer fokus läggs på upprustning, ville vi samla folkhögskolorna för att prata om andra vägar framåt. Därför valde vi att fokusera den återkommande hållbarhetskonferensen på ett av de globala målen i Agenda 2030, nämligen Mål 16: Fredliga och inkluderande samhällen.  

Hur kan folkhögskolorna bli ett socialt nav i sitt närområde? Hur bygger vi hållbara demokratier lokalt, regionalt och globalt? Och hur kan vi agera tillsammans för att skapa hopp och engagemang? 

Det var frågor som togs upp genom föreläsningar och kreativa workshops. Det fanns också stor möjlighet att utbyta erfarenheter med personal från andra folkhögskolor. Här nedanför kan du ta del av resurser från de olika passen. 

Läs mer om Mål 16: Fredliga och inkluderande samhällen (nytt fönster)

Sagt om konferensen

"Jag tog med mig inspiration, nya kontakter, praktiska tips och en go känsla av att vi gör detta tillsammans."

"Främst tog jag med mig att det pedagogiskt finns en vits med att börja i deltagarnas oro, hopp, frågor och kunskaper för att sedan ta upp samhällsnivån."

"Tog med mig inspiration från de alla kloka folkhögskolekollegor på plats. Bra deltagande metoder för reflektion och samtal. Matnyttigt kring hållbar fred och mänsklig säkerhet."

"Jag fick hopp om framtiden!"

 

Svenska freds- och skiljedomsföreningen: Fred, ickevåld och inkludering globalt 

Frågor om fred och säkerhet har nu kommit många i Sverige närmare med många våldsamma konflikter och krig runt om i världen. Många frågar sig om vi bör rusta för krig eller rusta för fred. Hur bryter vi upprustnings- och våldsspiraler? Hur bygger vi hålbar fred? 

Under föreläsningen utforskades hur en hållbar och fredlig värld skulle kunna se ut. Är nedrustningsförhandlingar möjliga? Vad är mänsklig säkerhet?  Hur tar vi steg på vägen mot hållbar fred?

Gabriella Irsten, sakkunnig Svenska freds och Malin Skålberg, samordnare och verksamhetsutvecklare Svenska freds höll i passet. Svenska Freds är en partipolitiskt och religiöst oberoende ideell förening för människor som är övertygade om att konflikter kan lösas utan våld och att krig kan förebyggas. De arbetar sedan 1883 mot en vision om hållbar fred i världen genom att sprida kunskap, bilda opinion och påverka politiker och makthavare.

Digidem Lab: Folkhögskolornas roll i en ny tid

Tillsammans med det oberoende demokratilabbet Digidem Lab utforskade och diskuterade vi hur folkhögskolor kan samverka med lokalsamhällen för att stärka social hållbarhet. Vi tittade närmare på folkhögskolornas roll i dag och tog fram förslag på vägar framåt.

Höll i passet gjorde Anna Sanne Göransson, medgrundare av Digidem Lab och Jennie Dielemans, medarbetare Digidem Lab. Digidem Lab studerar, testar och erbjuder internationellt beprövade verktyg och metoder för medborgardeltagande. De har till exempel arbetat med medborargarråd för EU-kommissionen, Livsmedelsverket och Göteborgs stad, och medborgarbudgetar för New York och ett flertal svenska städer. De driver också YH-utbildningen Community Organising för civilsamhällesorganisationer.

 

Fredshälsning från Colombia

Mauricio Venegas Angulo från den colombianska fredsorganisationen Emprendedores de paz som samarbetar med Digidem Lab skickade en hälsning till folkhögskolorna. Hälsningen är textad, klicka på pratbubblan längst till höger i videospelaren. 

 

Övning: Vilket är folkhögskolornas viktigaste demokratiska uppdrag i dag?

Under passet med Digidem Lab fick deltagarna formulera vad de anser är folkhögskolornas viktigaste uppdrag idag. Här är några av svaren som flest höll med om.

  • Att se och känns sin egen möjlighet att påverka och förändra.
  • Stärka deltagarnas egenmakt och tro på att de kan göra skillnad.
  • Att försvara demokratin och vara en plats för kunskap, bildning och motstånd mot autokratisering.
  • Vara en mötesplats för människor som tänker olika och annars inte hade mötts. Inlevelse är grunden till blomstrande demokratier.
  • Att genom att lyssna på och ta lärdom från våra deltagares historier anpassa vår utbildning för att stärka dem samt oss själva till att bli förändringsagenter där vi är.
  • Att bidra till att få människor att känna sig trygga, känna sig inkluderade och delaktiga inför livet och framtiden.
  • Att ge människor de redskap och verktyg de behöver för att vara med och ta de gemensamma beslut som krävs för att skapa ett samhälle där alla får det så bra som möjligt, för de flesta!
  • Att få deltagare att förstå samtalets värde.

 

Övning: Jag är guru

En annan övning under passet gav deltagarna möjlighet att formulera en fråga de funderade på just nu. Frågan skulle sedan ställas till en annan person som fick agera guru inom området och berätta svaret. Därefter bytte paret frågor och fick ställa den nya frågan till en annan guru.

Här är ett urval av tio frågor som deltagarna ställde till varandra: 

  • Hur får vi alla som bor i Sverige att känna sig älskade och respekterade?
  • Hur ska deltagare som har nog med sin psykiska ohälsa orka bli motiverade till engagemang?
  • Hur skapar man hopp hos unga människor när världen just nu ser ut som den gör med klimathot och hot mot demokratin?
  • Hur gör vi för att ändra debatten från att handla om hårdare tag och upprustning till att handla om fred, förebyggande och försoning?
  • Hur når vi ut med kunskap och allsidiga perspektiv till grupper som är fast i ensidiga perspektiv och desinformation?
  • Hur kan vi få mer pengar till folkhögskolorna snabbt?
  • Hur kan vi bidra till ökad inkludering av marginaliserade grupper?
  • Hur balansera ämneskunskaps- och intygshetsen som finns i samhället med behovet av bildning och träning i demokrati?
  • Hur får vi med fler på demokratitåget?
  • Hur får vi fred?

 

Inner development goals: Världen börjar med dig

Hållbara människor på en hållbar folkhögskola gör grunden starkare för ett fredligt och inkluderande samhälle. Men hur arbetar vi på skolan med de egna tankarna, drömmarna och visionerna om en bättre värld? 

En workshop av och med folkhögskolepersonal där ramverket Inner Development Goals (IDG) introducerades, för att utforska vilka förmågor och egenskaper som är viktiga att utveckla för att ta sig an både det inre och yttre förändringsarbete som krävs i en utmanande tid.

Passet hölls av Viktoria Johansson, ekonom och kommunikatör på Hjo folkhögskola, Milla Nilsson, receptionist och internatansvarig på Hjo folkhögskola och Marie Höglund, Allmän kurslärare Löftadalens folkhögskola och Jag-vi-världenfortbildare.

Kontakt

För frågor kring konferensen och innehållet, kontakta Lina Remnert, samordnare global hållbarhet på FSO. lina.remnert@sverigesfolkhogskolor.se