4 feb-10 jun
Samhällspedagogik och kontinuerlig kunskapsutveckling
Om kursen
Målgrupp:
Lärare
Tid:
Kursen är nätbaserad och innehåller 10 digitala träffar varannan vecka med början 4 februari 2025 och avslutas 10 juni 2025. Varje pass äger rum mellan kl. 13.00 – 16.00.
Anmälan:
Senast 24 januari 2025
Ämnet Samhällspedagogik och dess koppling till bildning
Ämnet samhällspedagogik är själva kärnan i kursen och kan ses som folkhögskolans ”grundämne”. Det sätter fokus på de grundpelare som måste till för att forma den demokratiska lärmiljö skolorna vill erbjuda. Ämnet lyfter fram fem ambitioner:
- Att arbeta för att stärka deltagarnas aktiva medborgarskap.
- Att tillsammans med deltagarna utveckla en demokratisk och värdestyrd lärandekultur.
- Att ständigt arbeta med de pedagogiska arbetsformerna.
- Att ha en nära samverkan med det omgivande samhället.
- Att som pedagog och deltagare kontinuerligt arbeta med språket och hela tiden systematisera de egna lärdomarna begreppsligt.
Ett speciellt fokus kommer under kursen vara att arbeta med punkt 5, språket och formandet av den egna personliga praktiska yrkesteorin. Däri ligger den professionella bildningsresan och det pedagogiska upplägget är format som ett stöd i formandet av den egna personliga yrkesteorin.
Upplägg
Kursstrukturen har fyra delar:
- Varje pass inleds med en 45-minuters föreläsning från kursansvarig.
- Därefter följer ett enskilt moment där var och en får tid att fånga upp vilka teman eller vilka begrepp i föreläsningen du fann speciellt intressanta.
- Vi möts i grupper om fyra för att ta del av varje persons tankar.
- Vi möts i hela gruppen för ett avslutande samtal.
Efter varje träff får kursansvarig ha en text på max en sida som behandlar en situation i vardagen som deltagaren reflekterat över. Du kommer inte att få personliga svar på dessa texter. Däremot kommer de att resultera i en skriftlig text från kursledaren inför varje moment och ge inspiration till nästa träffs inledande föreläsning. De teman vi kommer att avhandla under kursen kretsar kring de fem pelarna i Samhällspedagogiken.
Kursens syften och demokratins beroende av att uttalade värden omsätts i handling
Demokratin är beroende av att värden som sägs vara riktningsgivande idéer för den egna verksamheten också levs i handling. Vår bedömning är att en sådan utmaning är svår att leva utan kontinuerlig reflektion och en kontinuerlig systematisering av gjorda lärdomar. Demokratin är inte en resa där vi till slut når fram. Istället är det en kamp som handlar om ständiga vägval, friktioner och konfliktytor som kräver dialoger, förhandlingar och kompromisser. Att den enskilde får tid att tänka efter, känna trygghet och tillit i gemenskapen och stöd att formulera sina tankar, ökar mångfalden av perspektiv och berikar demokratin.
Ett syfte med kursens upplägg är att ge stöd till processer som kan göra deltagarnas rikedom av perspektiv till en källa för alla att lära från.
Ett annat syfte är att den enskildes lärprocess och det begreppsliga arbetet också ska ge stimulans till det egna arbetslaget och också tillföra verksamheten som helhet intressanta perspektiv. Vi tror att den reflekterande arena som på detta sätt upprättas mellan olika Folkhögskolor kan ge värdefulla bidrag till det vi alla ser som Folkhögskolans styrkeområden.
Ett mer övergripande syfte har med Samhällspedagogiken som ämne att göra. Ämnet har sitt ursprung i Lärarutbildningskommitténs betänkande Att lära och leda – En lärarutbildning för samverkan och utveckling, SOU 1999:63. Den låg till grund för en radikal omstöpning av Lärarutbildningen. Tre huvudsyften kunde urskiljas, A. knyta samman alla nivåer av pedagoger från förskola till och med gymnasium och B. föra utbildningen närmare verksamheterna och C. närma utbildningen till det snabbt föränderliga och mångfaldiga samhället. Kursansvarig får vår kurs var en av två lärare inom universitetet som fick uppdraget att utveckla det nya ämnet Samhällspedagogik. När det borgliga blocket vann valet 2010 ändrades villkoren för utbildningen och Lärarprogrammet återgick till sin tidigare form med mer fokus på ämnen. Parallellerna till den rörelse Folkbildningen nu genomgår är flera. Vår förhoppning med denna kurs och arena är att knyta ämnet Samhällspedagogik till Folkhögskolan och synliggöra det som ett viktigt grundämne för allt lärande, oavsett ämnen. En sådan utveckling kräver att fler skolor från olika delar av Sverige är med och låter Folkbildningens olikartade praktiker ge ämnet och dess fem aspekter sin innebörd.
Kursansvarig
Lasse Fryk är före detta lektor vid institutionen för socialt arbete vid Göteborgs universitet. Han är utbildad socionom och har i rollen som pedagog varit verksam i över 30 år inom universitetet (socionom- och lärarutbildningen). Sen 1986 varit en av de ansvariga för den till Hammarkullen/Angered fältförlagda filialen (socionom- och lärarstudenter). Ledningen för Lärarutbildningen gav 2002 Lasse och forskaren Bo Forsén i uppdrag att utveckla ämnet Samhällspedagogik. Från 2003 – 2010 ansvarade de för utvecklingen av en mer samhällstillvänd del av lärarutbildningen helt i linje med folkhögskolans ambitioner. Det är därför naturligt att folkhögskolan låter sin praktik ge nya och kraftfulla konturer till ämnet. Lasse är också vice ordförande i Angered folkhögskola.
Kostnad
6000 kr per folkhögskola oavsett antal deltagare. Det är en fördel om ni är flera från en folkhögskola som deltar tillsammans. Vi köper in tjänsten från kursansvarig. Du som deltar i kursen måste ha någon koppling till en praktisk pedagogisk verksamhet som ger näring till det begreppsliga arbetet och som under kursens gång påverkas av deltagandet i kursen.
Kontakt
Daniel Lakso Tesak, rektor Angered folkhögskola. E-post: daniel.laksotesak@angeredfhsk.se