Fyra hörnstenar för bildning
Ledning
I den här hörnstenen hittar vi relationen och ansvarsfördelningen mellan huvudman, styrelse och skolledning. Här finns också övergripande frågor om arbetsmiljö och personal, rutiner för årlig verksamhetsplanering, budgetarbete och uppföljning. Hit hör också det övergripande ansvaret för det systematiska kvalitetsarbetet.
Bildningsmiljö
Bildningsmiljö är skolans inre kultur, allt som upprätthåller och utvecklar en god atmosfär för alla som finns på skolan. Vissa delar är mer påtagliga, som lokaler, kost, fritidsaktiviteter. Annat kan vara mer svårfångat, exempelvis bemötande, relationer och konflikthantering. På en del skolor kan det handla om internatets roll i lärandet.
Pedagogik
Hur återspeglas skolans pedagogiska kännetecken i undervisningen? Samspelet mellan pedagoger och deltagare, deltagarnas inflytande och aktiva medverkan, att se och möta varje deltagares behov, pedagogikens demokratiska dimensioner – det ryms inom hörnstenen pedagogik.
Formalia
Formalia handlar om rutiner för folkhögskolans formella ansvar som utbildningsanordnare och sådant som är viktigt ur ett studeranderättsligt perspektiv. Hit räknas bland annat antagningsprocessen, omdömessättning, behörighetsgivning, utfärdande av intyg och frågor kring studiestöd.