Att skriva nyheter och deltagarberättelser på folkhögskola.nu

Eftersom alla 155 folkhögskolor skapar folkhögskola.nu tillsammans är det viktigt att tänka på en del saker innan du skriver ihop och publicerar din deltagarberättelse eller nyhet. Läs gärna igenom den här guiden innan du sätter dig ner och börjar skriva.
Uppdaterad: 20 februari 2025

Varför skriva deltagarberättelser och nyheter?

På folkhögskola.nu har varje folkhögskola möjlighet att publicera nyheter eller deltagarberättelser, det vill säga personporträtt av deltagare. Vår gemensamma sajt blir bättre och mer levande med berättelser och röster från verksamheten runt om i landet.

När vi lyfter fram personliga upplevelser kan fler relatera och förstå vad folkhögskolelivet innebär i praktiken. Kanske kan en person känna igen sig i en berättelse? Kanske kan din nyhet vara den sista knuffen för en person att faktiskt söka en folkhögskolekurs?

Möjlighet att synas

Nyheterna och berättelserna visas dels på den egna skolsidan, dels på startsidan för folkhögskola.nu. Ibland väljer vi på folkhögskola.nu även att dela dem i våra sociala medier; Instagram, Tiktok, Youtube eller Facebook.

Nyhet eller berättelse – vad är skillnaden?

Deltagarberättelser och nyheter publiceras på samma sätt och syns på samma platser på folkhögskola.nu. Det som skiljer dem åt är innehållet:

  • en deltagarberättelse är ett personporträtt som utgår från deltagarens resa
  • en nyhet handlar om något akuellt eller unikt som har hänt eller är på gång.

Tre grundläggande saker att tänka på

Oavsett om du skriver en deltagarberättelse eller en nyhet, är det bra att tänka på några saker.

1. Hitta en vinkel

Vad är det du vill berätta? Varför är det intressant för andra att läsa om? Tänk på att dina läsare kan vara från hela landet och kanske inte känner till just din folkhögskola eller så mycket om utbildningsformen generellt. Testa att försöka sammanfatta vad du vill förmedla i bara fem ord innan du börjar skriva. Gick det? Det kan bli en bra rubrik för din nyhet!

2. Var neutral

Försök ha en neutral utgångspunkt till nyheten. Undvik exempelvis att skriva ”vi” eller ”vår kurs”. Skriv ut folkhögskolans namn i stället. Undvik starka uttryck i brödtext, exempelvis ”Sök till den fantastiska kursen nu!”. Beskriv i stället; varför är kursen fantastisk? Varför borde någon söka? I citat går det såklart att använda sådana ord om det är vad personen du intervjuat har sagt.

3. Använd citat och bild

Oavsett vad nyheten handlar om blir den alltid mer levande med ett citat. Citat är också ett bra sätt att fånga känslor och mer målande beskrivningar. Gör en kort intervju med deltagare, rektor, lärare eller annan lämplig person. Passa på att ta en bild på personen. Det funkar fint med en bild tagen med mobilen. Markera citaten med talstreck, inte citationstecken. Skriv så här:

– Jag trivs på folkhögskolan, säger Folka Folkström.

Till manualen för att lägga in bilder

Så lyckas du med din deltagarberättelse

Deltagarberättelser är något av det starkaste vi har och vi kan aldrig få för många berättelser på folkhögskola.nu.

Miriam Steinbach om hur du lyckas med en nyhet eller deltagarberättelse under ett webbinarium i oktober 2023. Filmen är 9 minuter och 28 sekunder lång.

Ingredienser:

  • bild
  • citat
  • samtycke att bild och text delas vidare av folkhögskola.nu.

Utgå från deltagarens resa

Skriv gärna nyheten utifrån deltagarens resa: innan, under och efter folkhögskolan. Det brukar fungera bra att ha som mall för texten. Var heller inte rädd för att kontakta en person som gått på folkhögskola för länge sedan. Många som söker till folkhögskola funderar på vad man kan arbeta med efter att man har gått ut. Kanske har den framgångsrika juristen läst konstlinje på folkhögskola eller den kända skådespelaren läst Allmän kurs? Berättelser som överraskar och väcker känslor är också lättare att komma ihåg.

Tänk utanför boxen

Tänk gärna utanför boxen när du väljer ut din intervjuperson för att bredda bilden av vem som kan läsa på folkhögskola så att fler känner sig inkluderade. Är de flesta som går sommarkurser äldre? Intervjua en yngre person i stället! Är de flesta som läser konstkurser kvinnor? Välj en man i stället! Och så vidare.

Återanvänd material

Har du gjort en intervju med en deltagare som du redan publicerat på din folkhögskolas webbsida? Inga problem, anpassa texten så att avsändaren blir mer neutral och publicera den på folkhögskola.nu också.

Så lyckas du med din nyhet

Ingredienser:

  • citat från ex. en rektor, lärare eller deltagare​
  • bild – kan vara en generell från en bildbank
  • om nyheten handlar om en kurs: svar på varför denna kurs är unik och aktuell – varför den behövs just nu?

Lyft fram det unika

Har din skola startat en ny kurs eller vill lyfta fram en kurs ni haft under en längre tid? Börja med att tänka på vad som gör att kursen är en nyhet just nu och vad som gör att den är unik. Att kursen startar till hösten kanske inte är en nyhet, men att den firar tio år eller har fått en ny unik inriktning kan vara det. Det kan också handla om att den svarar på efterfrågad yrkeskompetens, är ett nära samarbete med näringslivet, att den är de enda i sitt slag i landet eller att statistik säger att denna kurs behövs. Eller något helt annat!

Skriv det viktigaste först

Titta gärna på hur man brukar skriva pressmeddelanden, det ska finnas ett nyhetsvärde i texten och den viktigaste informationen ska komma först. Exempelvis kan du kika på nyhetsbyrån TT:s pressrum för lite inspiration.

Så publicerar du din deltagarberättelse eller nyhet

Du redigerar och skapar nyheter på i princip samma sätt som kurser.


När du har klickat på Klar att publicera behöver du invänta att någon av oss på folkhögskola.nu läser igenom och godkänner nyheten innan den publiceras på folkhogskola.nu. Det gör vi för att kvalitetssäkra texten.

I vissa fall kontaktar vi dig som skrivit nyheten om vi har några frågor eller tycker att texten behöver kompletteras med något. Det kan ta några dagar innan vi granskar texten, så se till att vara ute i god tid om din nyhet är väldigt tidskänslig.

Till manualen för att lägga in bild och alt-text

Checklista inför publiceringen

Följ den här checklistan inför publiceringen, så säkerställer du att texten blir godkänd och kanske till och med delas vidare i folkhögskola.nu:s sociala medier.

Övergripande kvalitet

Språklig kvalitet: Är texten vårdad, enkel och begriplig (öppnas i ny flik)?

Innehåll

Citat: Innehåller texten citat från en deltagare, rektor eller lärare?

Bild: Innehåller nyheten eller deltagarberättelsen en bild?

Samtycke: Har du samtycke från den som eventuellt porträtteras om att bild och text får delas vidare av folkhögskola.nu?

Bonus för att spridas i folkhögskola.nu:s sociala medier

Perspektivet folkhögskola som utbildningsform: Speglar texten folkhögskola generellt, och inte bara specifikt din folkhögskola?

Representationen: Bidrar nyheten till att lyfta bredden av deltagare på folkhögskola?

Känslan: Väcker berättelsen känsla, engagemang och nyfikenhet för folkhögskola?

Lästips:

 

Hör av dig!

Vi är alltid tacksamma för material att dela vidare. I alla olika former text, video, foto. Dela med oss!

Har du några frågor eller funderingar? Skriv ett mejl eller DM:a oss i sociala medier.

E-post: support@folkhogskola.nu