Vanliga frågor och svar

Här samlar vi vanliga frågor och svar för redaktörer som jobbar med folkhögskola.nu. Behöver du ytterligare support får du gärna kontakta oss via support@folkhogskola.nu.
Uppdaterad: 20 november 2024

Frågor om kurser

Vad betyder kursernas status?

En kurs med statusen Publicerad syns på folkhögskola.nu om den finns på en av de terminer som är aktiva just nu. Statusen Utgångsdatumet passerat innebär att kursen inte syns på folkhögskola.nu. Ta bort utgångsdatumet så syns kursen igen.

Lär dig mer: Ta bort utgångsdatumet

Varför kan jag inte klicka på "Publicera?"?

Leta efter en röd prick bredvid knappen "Publicera?" och klicka på pricken. Där får du veta vad du behöver göra för att kunna publicera.

Lär dig mer: Om det inte går att publicera sidan

Lär dig mer: Hantera kurser

Varför har ansökan stängts på kursen?

Ansökan stängs när sista ansökningsdatum har passerat. Om din skola vill ha ansökningar efter det måste du ange ett nytt sista ansökningsdatum eller skriva "löpande".

Kan jag publicera kurser innan ansökan till kursen har öppnat?

Ja, då använder du funktionen "Ansökan öppnar". Ange ett kommande datum i rutan "Ansökan öppnar", så öppnar ansökan automatiskt det datumet. Fram till dess kan kurssidans besökare se vilket datum som ansökan öppnar.

Om rutan lämnas tom, eller om du anger ett datum som redan har passerat, händer ingenting.

Lär dig mer: Publicera kurs innan den har öppet för ansökan

Jag har råkat radera en kurs, kan jag få tillbaka den?

Skicka omgående ett mejl till support@folkhogskola.nu med kursens fullständiga namn, så kan vi förhoppningsvis återställa den.

Varför visas inte en kurs som jag har kopierat?

När du har kopierat och klistrat in en kurs sätts den automatiskt som "utgången". Ta bort utgångsdatumet så syns kursen.

Lär dig mer: Ta bort utgångsdatum

Behöver jag radera vår skolas kurser för att de ska försvinna från folkhögskola.nu?

Hela terminen försvinner från folkhögskola.nu när den sista kursen på terminen har påbörjats. Vårterminer försvinner i juni och höstterminer försvinner i mitten av december.

Vill du ta bort påbörjade kurser tillhörande din skola innan dess är det fritt fram att göra det genom att sätta den som "utgången".

Behöver ansökningslänkarna vara publicerade/ansökan vara öppen till deadline?

Nej, ni väljer själva när ni öppnar ansökan till kurser. Det viktiga är att alla sommarkurser och så många som möjligt av höstterminskurserna är publicerade med korrekt information till deadline. Ansökan kan öppna senare om ni föredrar detta.

Varför dyker inte vår kurs upp på ett specifikt sökord?

Vid fritextsök på folkhögskola.nu:s kurssök så är det främst två saker som ger träffar: kursrubrik och ingress. Vill ni dyka upp på ett visst sökord, se till att använda det i ingressen. 

Fritextsöket söker även på de kategorier som ni har taggat kurserna i. 

Lär dig mer: Hur funkar söket på folkhögskola.nu?

Lär dig mer: Optimera en webbplats för sökmotor (SEO).

Vad innebär det att en sida har utgått/väntar på granskning/är publicerad?

I Episerver möter du några olika statusar på din skolas sidor. Dessa är de vanligaste:

  • Publicerad: En publicerad kurs ligger ute på folkhögskola.nu om den termin som den ligger på är aktiv just nu. Samma terminer är aktiva för alla skolor samtidigt och detta styrs av FSO.
  • Utgångsdatum passerat: Att sätta ett utgångsdatum som har passerat på en kurs är det enda sättet att ha kursen som ”sparad” i Episerver . Den är alltså inte publicerad, men går att publicera igen genom att ta bort utgångsdatumet. Det går även att kopiera dessa kurser.
  • Inte publicerad än: När du skapar en ny kurs får den statusen ”Inte publicerad än”. Det går inte att dra tillbaka en sida till detta läge när du väl har klickat på publicera. Däremot kan dölja sidan för besökaren.

Vilken termin hör sommarkurserna till?

Sommarkurser som startar under perioden 1 maj–30 juni publiceras under vårterminen. Sommarkurser som startar under perioden 1 juli–31 augusti publiceras under höstterminen.

Varför går det inte längre att lägga in bild på kurssidorna?

Våra mål med folkhögskola.nu är att erbjuda aktuell, relevant, tillgänglig och korrekt information om folkhögskola och folkhögskolornas kurser. Orsakerna till att vi prövar utan bilder är följande:

  • Vi förstår att bilder och filmer kan engagera till att gå på folkhögskola, och lägger mycket krut på det där vi oftast först möter den potentiella deltagaren, det vill säga i sociala medier. Besöket till folkhögskola.nu kommer oftast först senare, och enligt våra användarundersökningar vill besökarna hellre ha snabba och tydliga fakta än känsla och inspiration när de kommer till webbplatsen.
  • Bilderna gör webbplatsen tung så att den laddar långsamt, vilket påverkar användarupplevelsen och tillgängligheten negativt.
  • Många bilder som lades upp hade dålig kvalitet.
  • Många skolor har svårt för bildhantering, och det kräver mycket stöd från oss som jobbar med folkhögskola.nu. Det tar mycket resurser från oss, som vi kan lägga på annat, till exempel att rekrytera deltagare till folkhögskolornas kurser.
  • Vi har annat stöd för att ta till sig information i skrift, till exempel Talande webb.

Frågor om nyheter

Varför syns inte min nyhet?

Nyheter publiceras på webben först efter att de har granskats av en redaktör.

Vad betyder "Väntar på granskning"?

Alla nyheter som du skriver på folkhögskola.nu granskas först av en redaktör. Då har sidan status ”väntar på granskning”. När en nyhet har denna status behöver du inte göra något mer för att få nyheten publicerad, om du inte blir kontaktad av oss på folkhögskola.nu.

Frågor om bilder

Vad är det för mått på bilderna?

1120x652 pixlar på skolsida och 3000x892 pixlar på en nyhetssida. Tumnagel: 580x337.

Varför syns inte bilder som jag har laddat upp?

Börja med att kontrollera att bilden ligger i rätt mapp i mediabiblioteket. Ladda upp bilden i mappen som har din skolas namn.

Lär dig mer: Lägg in en bild

Om bilden är korrekt uppladdad men ändå inte syns får du gärna kontakta oss på support@folkhogskola.nu.