Jobba med Tiktok

Peppad? Skeptisk? Nyfiken? Inställningen till Tiktok kan vara spretig. Vad är fördelarna, vilka är riskerna och hur gör man egentligen för att etablera sig på den kanal där flest unga hänger just nu?
Uppdaterad: 25 april 2025

Varför finnas på Tiktok?

Tiktok är den mest använda sociala plattformen bland unga (15–24 år). Den används för både underhållning och att söka information. Därför är Tiktok en av de mest kraftfulla kanalerna för att nå Generation Z, en viktig målgrupp för folkhögskolor.

  • 00-talister är den generation som använder Tiktok i särklass mest. Bland 00-talisterna har 7 av 10 använt Tiktok senaste året, fler än 6 av 10 (63 %) har använt plattformen varje vecka och nästan lika många är där dagligen (58 %).
  • Även 90- och 10-talister använder Tiktok i förhållandevis hög utsträckning. I dessa generationer har ungefär en tredjedel använt Tiktok senaste året.
  • Kvinnor använder Tiktok i något högre utsträckning än män. Totalt har 25 procent kvinnor använt Tiktok under det senaste året, 19 procent använder plattformen varje vecka och 17 procent är dagliga användare. Motsvarande andelar bland män är 20 procent användare under året, 15 procent varje vecka och 13 procent dagligen.*

Ur Svenskarna och internet 2024 (öppnas i ny flik)

 

Algoritmbaserat flöde

Tiktok har ett algoritmbaserat flöde. Det innebär att det går att nå ut med innehåll även utan följare. Innehåll som engagerar många syns för många.

Låg tröskel för skapande

Tröskeln för skapande är låg på Tiktok. Det är lätt att skapa innehåll direkt i appen eftersom det finns tillgång till ljud, effekter och filter.

Innehållet fungerar på Instagram också

Innehåll som fungerar bra på Tiktok brukar också fungera bra för att få ökad räckvidd på Instagram. Därför är det bättre att skapa innehåll för Tiktok först och återpublicera på Instagram, än tvärtom.

Vad behöver ni ta ställning till innan ni kör igång?

Tiktok är inte oproblematiskt. Ni på er skola behöver själva tar ställning till hur ni ska förhålla er till appen, med aspekter som till exempel integritet, säkerhet och medie- och informationskunnighet i åtanke. Här är några exempel på frågor att diskutera:

  • Vem har ansvar för kontot? Fundera över riktlinjer, resurser och mandat.
  • Hur tar ni ansvar för vilken data som delas med appen?
  • Hur hanterar ni kommentarer och interaktion? Sociala medier bygger på att uppmuntra engagemang i form av kommentarer, sparande och delningar, men det medför också en risk för olämpliga kommentarer om de som är med i innehållet. Ni behöver rutiner för hur ni modererar kommentarer.
  • Vill deltagarna synas? Hur förhåller ni er till lagkrav som till exempel Dataskyddsförordningen (GDPR)?
  • Är ni beredda på tempot? Plattformen förändras snabbt, och trender dyker upp och försvinner på bara några dagar. De som lyckas bäst på Tiktok är de som är aktiva konsumenter av innehållet själva.

Kan det vara bättre att börja i liten skala och känna sig trygg, än att försöka göra allt direkt?

 

Läs mer:

Formulera hur ni ska arbeta

Formulera en strategi:

  • Vad vill ni uppnå och varför?
  • Vilka vill ni nå och hur ska ni nå dem?
  • Vad ska ni följa upp och när?
  • Ska ni avsätta arbetstid för att följa och hänga på snabba trender?

Ta fram en redaktionell plan:

  • Vilket innehåll ska ni publicera och när?
  • Hur ofta?

Formulera era arbetssätt:

  • Vem hittar idéer?
  • Vem planerar?
  • Vem filmar, klipper, postar?
  • Vem följer upp innehållet? Hur?

Kan ni skapa en redaktionsgrupp som följer upp vad som fungerar, lär och justerar tillsammans?

 

Kom igång i praktiken – steg för steg

  1. Skapa ett konto med skolans namn som användarnamn.
  2. Kolla in andra konton. Inspireras av vad andra skolor eller organisationer gör.
  3. Posta regelbundet. Hellre enkelt ofta än sällan med höga ambitioner.
  4. Använd musik och effekter. Det ökar chanserna att algoritmen gillar ditt innehåll.
  5. Följ upp och justera. Vad får visningar, kommentarer, delningar?

Tiktok handlar inte om att vara perfekt, utan om att vara närvarande och äkta.

 

Vilket innehåll engagerar?

Vilket innehåll som engagerar användarna på Tiktok varierar. En stor del av innehållet är trendbaserat, vilket kräver en hög närvaro som både konsument och producent. Men annat innehåll är lättare att förbereda i förväg:

  • vardagliga, spontana ögonblick
  • innehåll som förmedlar en stämning – perfekt för dig som jobbar på en folkhögskola som ligger på en vacker plats
  • en dag på folkhögskola – deltagare som filmar ur sin vardag
  • frågor och svar med deltagare
  • tips om utbildning och studieteknik
  • bloopers, trender och humor
  • inspiration och nischade exempel – perfekt för till exempel profilkurser.

Starta med en så kallad hook. Variera helbilder och detaljbilder. Håll ett högt tempo, för användaren bestämmer på en sekund om hen ska stanna.

 

Annonsera på Tiktok

Håll er uppdaterade