Optimera en webbplats för sökmotor (SEO)

Uppdaterad: 26 november 2024

Vad innebär det att optimera för sökmotor?

Att göra så att webbplatser syns för personer som använder en sökmotor för att hitta innehåll som finns på våra webbplatser.

Hur skapar man sökmotoroptimerat innehåll? Förenklat skulle man kunna säga så här: Visa kärlek mot webbplatsens besökare så visar Google kärlek mot webbplatsen. Den kärleken baserar Google på två kriterier:

  • Rätt besökare hittar den information som hen söker.
  • Besökaren kan lätt navigera genom webbsidans och webbplatsens struktur.

Det första kräver att vi skapar bra innehåll för rätt målgrupp. Det andra kräver att vi strukturerar innehållet på ett sätt som är logiskt för besökaren.

 

Skapa bra innehåll för rätt målgrupp

För att rätt besökare ska hitta den information som hen söker behöver vi kort och gott skapa bra innehåll för rätt målgrupp. Ett bra innehåll är

  • relevant
  • intressant
  • aktuellt
  • avgränsat.

Den typen av innehåll skapar vi genom att jobba aktivt med mottagaranpassning. När du planerar ditt innehåll, sätt dig på mottagarens stol ett tag. Fundera över följande frågor:

  1. Vem är besökaren?
  2. Vad ska besökaren känna, tänka eller göra när hen möter innehållet?
  3. Vilket innehåll har störst chans att uppnå att hen gör det?

När du har bra (det vill säga relevant, intressant, aktuellt och avgränsat) innehåll på plats, är det bara formen kvar. Då kan du jobba med formen för att finslipa sökmotoroptimeringen.

  • brödtext
  • rubriker
  • nyckelord
  • länkar
  • aktualitet.

Slipa brödtexten

Brödtexten är sidans kropp, och ofta en webbsidas huvudsakliga innehåll. Därför påverkar den webbsidans chanser att dyka upp i sökmotorn. Några saker att tänka på är:

  • Placera det viktigaste först.
  • Förklara sidans innehåll högt upp på sidan.
  • Skapa unikt innehåll på varje sida.
  • Skriv längre (relevanta!) texter.

Förklara med rubriker

Skriv rubriker som förklarar innehållet. De får gärna innehålla verb och vanliga sökord. Var också noga med att texten under rubriken verkligen hör till rubriken.

Använd nyckelord och nyckelfraser

Ju viktigare nyckelord, desto högre upp på webbsidan ska de finnas.

Städa upp bland länkarna

Länkad text ska vara beskrivande och matcha innehållet på sidan som besökaren länkas till. Använd samma länktext varje gång du länkar till samma sida. Ibland används hela fraser – då kan länken innehålla en uppmaning och fungera som en knapp.

Du hittar fler tips om länkar på sidan Jobba med tillgänglighet.

Uppdatera sidorna regelbundet

Sökmotorerna tror att innehållet är inaktuellt om sidorna på en webbplats är gamla. På folkhögskola.nu håller vi innehållet aktuellt gemensamt genom att löpande publicera nyheter och uppdatera kurssidorna.

Strukturera innehållet logiskt för besökaren

Det bästa sättet att hjälpa läsaren att navigera genom webbsidans och webbplatsens struktur är att strukturera innehållet på ett sätt som är logiskt för besökaren. Det vi har att jobba med är:

  • sidtitel och sidbeskrivning
  • rubriknivåer
  • url:er.

Sidtitel och sidbeskrivning

Sidtiteln och sidbeskrivningen syns i Googles resultat, framför allt om de är unika. Om de inte är unika konkurrerar vi med oss själva.

Lägg gärna till en uppmaning som får läsaren att klicka in på sidan. Det kan till exempel vara något i stil med:

  • Anmäl dig till vårens kurser nu.
  • Läs mer om utbildningen.
  • Ansök till floristutbildningen.
  • Bli florist på folkhögskola.

Formatera rubrikerna på rätt rubriknivå

Huvudrubriken (h1) är det viktigaste för sökmotoroptimeringen. Den ska locka besökaren till att läsa mer och måste fungera helt på egen hand – den ska alltså inte behöva kompletteras med en ingress för att läsaren ska förstå sammanahanget. Helst ska den också stämma överens med sidans titel.

Mellanrubriker (h2) beskriver innehållet i nästa stycke. Mellanrubriker underlättar skumläsning, så använd många i webbtext. Redan den första stunden på en webbsida ska läsaren kunna överblicka och se vad den innehåller, och var på sidan respektive innehåll finns.

Läs mer om rubriknivåer på sidan Jobba med tillgänglighet.

Håll url:erna korta

Korta url:er ger en bättre användarupplevelse och är lättare att dela, vilket är två saker som Google tycker om. Du kan själv korta ner en url i Episerver, genom att klicka på "ändra" vid fältet "Namn i URL".

Peka om gamla sidor

När en webbsida tas bort finns url:en kvar, och resulterar i en felsida (404-sida). När du jobbar med folkhögskola.nu behöver du inte tänka på det, men när du jobbar med skolans egen webbplats kan det vara bra att känna till att du vill kunna peka om gamla länkar till de nya webbsidor som har motsvarande innehåll.

Tydlig länkstruktur på webbplatsen

En tydlig länkstruktur har två fördelar:

  • Besökaren kan lätt navigera mellan webbsidorna.
  • Sökmotorer kan söka igenom din webbplats snabbare.

Det är inte relevant på folkhögskola.nu, där du inte kan påverka strukturen, men kan vara bra att veta inför arbetet med skolans egen webbplats.

Checklista för webbpublicering

Innan du publicerar en ny sida:

Är innehållet unikt?

Är sidtiteln relevant, unik och klickvänlig?

Är sidbeskrivningen unik?

Innehåller texten relevanta nyckelrod, placerade högt upp på sidan?

Har rubrikerna rätt rubriknivå?

Är länkarna beskrivande?

Är sidan logiskt placerad i strukturen?

Har sidan en så kort url som möjligt?

Innan du uppdaterar en befintlig sida:

Är innehållet unikt?

Stämmer sidtiteln och sidbeskrivningen fortfarande?

Innehåller texten relevanta nyckelord, placerade högt upp på sidan?

Har rubrikerna rätt rubriknivå?

Är länkarna beskrivande? Fungerar de fortfarande?

Är sidan logiskt placerad i strukturen?

Innan du raderar en gammal sida:

Är url:en ompekad?

Verktyg att jobba med

Google trends. Ta reda på hur ofta specifika söktermer används. Passar bäst för säsongs- och evenemangsrelaterade sökord, som till exempel Almedalen eller Gymnasiemässan.

Google trends (öppnas i ny flik)

Google Keyword Planner. Sök efter nyckelord eller ange en webbplats och visa lämpliga nyckelord baserat på innehållet.

Google Keyword Planner (öppnas i ny flik)

Vad gör användarna på folkhögskola.nu?

Kontakt

emma_karke_liggande_webb_thumb.jpg

Emma Karke, kommunikatör på FSO

emma.karke@sverigesfolkhogskolor.se