Dela berättelser
Bygg din egen tidslinje
Tidsåtgång: Två eller fler lektionstillfällen
Material: A3 papper, färgpennor, linjaler, ev. post-itlappar
Förberedelser: Ställ i ordning klassrummet så att alla kan jobba två och två. Lägg fram material på borden.
Syfte: Den här övningen går ut på att lära sig grunderna i berättande samtidigt som deltagarna närmar sig en berättelse om sig själva.
Introduktion
Ett bra sätt att introducera övningen på är att göra ett eget exempel för hela gruppen om dig själv. Det kan vara bra att illustrera övningen med ett lättsamt exempel, du behöver inte berätta något som är för personligt. Använd whiteboardtavlan och måla upp din egen tidslinje, låt deltagarna komma med förslag på var i din berättelse du har en vändpunkt, en viktig händelse eller ett hinder.
Exempel på tidslinje:
Instruktioner
Detta är instruktioner till pedagoger att förmedla vidare till deltagare
Vilken berättelse vill du berätta?
Gör en egen tidslinje som handlar om dig och en händelse i ditt liv som påverkat dig. Det kan vara lika enkelt som din favoritfrukt, eller så kan det handla om något större. Kanske första gången du fick en vän, eller hur det var att börja på folkhögskola.
Avgränsa berättelsen till något specifikt. Ett tips är att döpa tidslinjen till "Jag och...".
"Jag och min resa till folkhögskola"
"Jag och vatten"
"Jag och fotboll"
"Jag och mitt arbetsliv"
Intervjua varandra
Dela in deltagarna två och två och låt dem ställa frågorna till varandra och hjälpa varandra att skapa tidslinjerna.
Exempel på frågor till tidslinjen
- Hur och när börjar din berättelse?
- Vad är ditt första minne kopplat till ämnet du valt?
- Var det något speciellt som hände i början?
- Vad hände sen?
- Har du något extra starkt minne/händelse kopplat till ämnet?
- Har du stött på något hinder/problem kopplat till ditt ämne?
- Finns det en vändpunkt?
- Finns det något som har ändrats längs vägen?
- Hur är det nu/idag?
Tips: Markera ut viktiga händelser och årtal på din tidslinje
Berättandets punkter
Tänk på att en berättelse ofta innehåller tydliga punkter så som ex:
- en början
- en önskan
- ett hinder
- bakslag
- överraskning
- klimax (= extra starkt minne/händelse)
- vändpunkt
- avslut eller fortsättning följer
Markera ut var de är på din tidslinje.
När du är klar
Återberätta din berättelse med hjälp av din tidslinje.
Ex. ”Först hände det här, det var första minnet, sen hände det här, det var en vändpunkt, sen kom ett hinder…osv”
Döp din tidslinje
Hitta på ett namn på din tidslinje/din berättelse
Om du har tid
Dekorera din tidslinje och lägg till fler detaljer