Gemensam kartläggning - berättelser
Tidsåtgång: Ett lektionstillfälle
Material: Post-itlappar, pennor
Padlet, datorer (om ni arbetar digitalt)
Syfte: Det går att kartlägga många olika saker i det här projektet tillsammans med deltagare, till exempel deras berättelser. Att skapa kluster av deltagares berättelser kan hjälpa oss att få syn på varandra, se våra gemensamma erfarenheter och kan skapa gemenskap.
Introduktion
Det går att kartlägga många olika saker i det här projektet tillsammans med deltagare, till exempel deras berättelser. Att skapa kluster av deltagares berättelser kan hjälpa oss att få syn på varandra, se våra gemensamma erfarenheter och kan skapa gemenskap.
Att skapa en gemensam karta visar också vad gruppen inte berättar om - ”vilka delar täcker vi, vilka täcker vi inte?”
Såhär kan ni arbeta med gemensam kartläggning
Börja terminen med att låta deltagarna prova att visualisera det som är viktigt för dem. Be deltagarna hitta 1-3 bilder på google som föreställer något som är viktigt i deras liv, det kan vara vad som helst. Tex en bild som symboliserar frihet, en bild som de tycker symboliserar vänskap, en bild som symboliserar trygghet (Eller mer konkreta saker man tycker om - tex någon sport, djur, böcker etc).
Exemplifiera gärna som pedagog genom att visa upp tre bilder som visualiserar det som är viktigast i ditt liv.
Placera in bilderna under olika rubriker som ni kommer överens om på den gemensamma kartan.
Rubrikerna kan bestämmas av de teman som representeras i deltagarnas olika bilder.
Fota av kartan om den är gjord fysiskt i klassrummet, eller spara om den är gjord i ett digitalt verktyg. Tips på ett digitalt verktyg som är enkelt och gratis att jobba i är Padlet.
Använda gemensam kartläggning under senare delar av projektet
Kartan kan användas innan ni går in på Globala målen, eller som ett intro till Globala målen. Använd den gärna som utgångspunkt för att ställa frågor om vilka Globala mål deltagarna är intresserade av. Går det att hitta en koppling mellan de saker som är viktiga i deltagarnas liv och Globala målen?
Återgå till kartan flera gånger under året och uppdatera och prata om den för att återknyta till berättelser och det gemensamma.
Exempel på gemensam kartläggning från Dalslands folkhögskola
(Klicka på bilden för att se den i större format).