Bygg din egen tidslinje
Marcus berättelse
Tidsåtgång: Ett lektionstillfälle
Material: Projektor, högtalare, Marcus film (ca 4 min)
Förberedelser: Skapa en Menti om ni vill arbeta digitalt
Syfte: Introducerar deltagare för berättande, syftar till att inspirera och exemplifiera för deltagare hur en personlig berättelse kan låta och hur berättandets struktur fungerar
Introduktion
Titta på filmen med Marcus berättelse tillsammans. Marcus är deltagare på Bona folkhögskola och har spelat in en film om sitt arbete som fritidsledare.
Marcus berättelse handlar om hur han i sitt arbete fått syn på hur han kan påverka de unga personer han jobbar med, och hur det påverkat honom själv.
Instruktioner
Titta på filmen tillsammans.
Samtal om Marcus berättelse
- Låt deltagarna sätta ord på vad Marcus berättelse fick dem att tänka och känna.
- Låt deltagarna plocka ut och återberätta de viktigaste bitarna ur berättelsen.
- Ett tips är att använda tidslinjeövningen som underlag för att tillsammans rita upp Marcus tidslinje. Där kan ni tillsammans diskutera händelser och vändpunkter i Marcus berättelse. Detta kan fungera som ett bra sätt att introducera deltagarna för tidslinjen som de ska skapa runt en egen berättelse så småning om.
- Om deltagarna vill dela med sig av sina tankar anonymt kan ni tex använda postit-lappar eller skapa en Menti.