Najats berättelse

Tidsåtgång: Ett lektionstillfälle

Material: Projektor, högtalare, Najats film (ca 42 min)

Förberedelser: Skapa en Menti om ni vill arbeta digitalt

Syfte: Introducerar deltagare för berättande, syftar till att inspirera och exemplifiera för deltagare vad en personlig berättelse kan låta och hur berättandets struktur fungerar

 

Uppdaterad: 4 april 2024

Introduktion

Titta på filmen med Najats berättelse tillsammans. Najat är deltagare på Dalslands folkhögskola i Färgelanda och medverkar i projektet Min story – vår agenda.

Under hösten 2022 medverkade Najat i en gemensam digital konferens för projektets alla skolor. Under konferensen delade Najat sin egen berättelse om att bli en "ofrivillig aktivist". Najats berättelse är ganska lång vilket kan vara bra att förbereda deltagarna på. Najat skapade en egen tidslinje i det digitala verktyget Padlet som ni kommer kunna följa i filmen. 

Triggervarning

Informera deltagarna om att den här berättelsen innehåller ämnen som rasism, islamofobi och afrofobi och att berättelsen har båda ljusa toppar och mörka dalar.

Instruktioner

Titta på filmen tillsammans.

Samtal om Najats berättelse

  • Låt deltagarna sätta ord på vad Najats berättelse fick dem att tänka och känna.
  • Låt deltagarna plocka ut och återberätta de viktigaste bitarna ur berättelsen.
  • Ett tips är att använda tidslinjeövningen som underlag för att tillsammans rita upp Najats tidslinje. Där kan ni tillsammans diskutera händelser och vändpunkter i Najats berättelse. Detta kan fungera som ett bra sätt att introducera deltagarna för tidslinjen som de ska skapa runt en egen berättelse så småning om. 
  • Om deltagarna vill dela med sig av sina tankar anonymt kan ni tex använda postit-lappar eller skapa en Menti.

Najats berättelse

Tips på nästa steg