Sagas berättelse

Tidsåtgång: Ett lektionstillfälle

Material: Projektor, högtalare, Sagas film (ca 18 min)

Förberedelser: Skapa en Menti om ni vill arbeta digitalt

Syfte: Introducerar deltagare för berättande, syftar till att inspirera och exemplifiera för deltagare vad en personlig berättelse kan låta och hur berättandets struktur fungerar

Uppdaterad: 4 april 2024

Introduktion

Titta på filmen med Sagas berättelse tillsammans. Saga är deltagare på Dalslands folkhögskola i Färgelanda och medverkade i projektet Min story – vår agenda.

Under hösten 2022 medverkade Saga i en gemensam digital konferens för projektets alla skolor. Under konferensen delade Saga sin egen berättelse om sitt liv och sin resa till folkhögskolan. Saga skapade en egen tidslinje i det digitala verktyget Padlet som ni kommer kunna följa i filmen. 

Triggervarning

Informera deltagarna om att den här berättelsen innehåller ämnen som hederskultur, hedersvåld, tvångsgiftermål och våld i nära relationer. 

Instruktioner

Titta på filmen tillsammans.

Samtal om Sagas berättelse

  • Låt deltagarna sätta ord på vad Sagas berättelse fick dem att tänka och känna.
  • Låt deltagarna plocka ut och återberätta de viktigaste bitarna ur berättelsen.
  • Ett tips är att använda tidslinjeövningen som underlag för att tillsammans rita upp Sagas tidslinje. Där kan ni tillsammans diskutera händelser och vändpunkter i Sagas berättelse. Detta kan fungera som ett bra sätt att introducera deltagarna för tidslinjen som de ska skapa runt en egen berättelse så småning om. 
  • Om deltagarna vill dela med sig av sina tankar anonymt kan ni tex använda postit-lappar eller skapa en Menti.

Sagas berättelse

Tips på nästa steg