Titta på film om att förändra

Tidsåtgång: Minst lektionstillfälle

Material: Lista på filmer

Syfte: Övningen är ett sätt att reflektera kring begreppet förändring och vad det kan innebära att vilja förändra något.

Uppdaterad: 25 juni 2024

Introduktion

Detta upplägg är framtaget av Marie som är pedagog på Löftadalens folkhögskola. Hon gjorde upplägget i början av arbetet med metoden som ett sätt att låta deltagarna fundera på vad innebörden av förändring kan vara.

Instruktioner

Skapa en lista med filmer som alla på något sätt handlar om någon slags förändringskamp. Låt deltagarna välja en av filmerna i listan eller komma med ett eget förslag på en film.

Ett tips är att titta på vilka filmer som finns tillgängliga på SVTPlay eller Youtube. I Löftadalens fall hade de också tillgång till Göteborgsregionens film- och mediatjänst för skola där många filmer fanns tillgängliga. Utgå gärna från liknande tjänster om det finns.

Inspirationslista med filmer

Nedan finns förslag/inspiration till filmlista från Löftadalen baserat på vad som var aktuellt eller fanns tillgängligt vid tillfället när de genomförde lektionen.

Dokumentärer

Hör min röst - Slöjans revolution av Nahid Persson

Allt fler iranska kvinnor kastar den obligatoriska slöjan. På Youtube och Facebook sprids klipp med kvinnor som öppet trotsar regimen genom att köra bil, cykla eller vistas utomhus utan hijab. Bakom upproret står journalisten och aktivisten Masih Alinejad som med 6 miljoner följare på sociala medier snabbt blivit en nagel i ögat på mullorna i Teheran. Filmaren Nahid Persson vänder åter blicken mot sitt gamla hemland och ser en växande motståndsrörelse med en sällsynt orädd och karismatisk huvudperson.

Greta - Nathan Grossman

Hon börjar som ensam demonstrant på Mynttorget men spänner snart blicken i världens ledare och frågar "How dare you?" Greta är en fåordig tonåring med Aspergers syndrom som inleder sin skolstrejk för klimatet. Inom bara några månader växer hennes strejk till en världsomfattande rörelse. Teamet bakom dokumentärfilmen Greta har varit med sedan första dagen på Riksgatan då allt började.

Inuti Iran - Upproret mot Mullorna - Majed Neisi

Den 22-åriga Mahsa Amini dog i polishäktet i Iran i september 2022. Hon hade gripits av Irans religiösa polis anklagad för att inte ha burit sin hijab på korrekt sätt. Rykten spreds snabbt om att hon dött av polisens misshandel. Det blev upptakten till ett uppror mot mullornas förtryck. Kvinnor protesterade genom att ta av sig sin hijab och klippa av sig håret. Med hjälp av mobilfilmer och vittnesmål får vi en bild av hur en pressad regim använder brutalt våld för att kontrollera sina medborgare.

Spelfilmer

Suffragette - Sara Gavron

Centralpersonen Maud genomgår en omvälvande förändring när hon dras in striden för kvinnlig rösträtt i England. Suffragette skildrar vanmakten när orden tar slut och våld ter sig som enda vägen även när det kräver stora offer. Filmen utgör en utmärkt utgångspunkt för samtal om jämställdhet, aktivism och demokrati.

Pride - Matthew Warchus

Sommaren 1984. Margaret Thatcher sitter vid makten i Storbritannien och gruvstrejken rasar vilt ute i landet. Samtidigt pågår Pride-paraden i London där en grupp gayaktivister bestämmer sig för att stötta gruvarbetarna och samla ihop pengar till deras fackförening. Facket är emellertid negativ till deras stöd och väljer att avstå. Gayaktivisterna låter sig inte avskräckas och tar därför sitt stöd direkt till de strejkande arbetarna och en oväntad allians tar form.

Frågor till deltagare

Efter att deltagarna sett filmen ska de besvara följande frågor. Svaren kan antingen samlas in i en Padlet eller skickas in som uppgift.

Frågor:

Vad är det för förändringskamp som skildras i filmen?

Vem eller vilka gör förändringen och hur går den till?

Vad blir konsekvensen av förändringen?

Skildrar filmen några historiska händelser eller politiska rörelser?

Hur påverkade filmen dig?

 Tips!

Visa hur man kan skapa en tidslinje till filmen. Tidslinjen kan göra det lättare att fundera över frågorna och se berättelsens struktur. Det är också ett bra redskap för studieteknik.