Musikprojekt om kvinnor i spelvärlden

Belinda och Marcus från Bona folkhögskola hade aldrig setts i verkliga livet när de startade upp sitt gemensamma förändringsarbete. På den digitala plattformen Discord lärde de känna varandra och hittade gemensamma intressen och engagemang i såväl musik som spelvärlden. Just detta blev grunden för att de sedan valde att skapa musik tillsammans om kvinnor i spelvärlden. Förändringsarbetet resulterade i att de skrev, producerade och gav ut sin första låt "Can you hear me"  under artistnamnen Wenoxia och Dreamingglade.

Här kan ni lyssna på låten och ta del av en intervju med Belinda och Marcus där de berättar mer om hur de skapade sitt förändringsarbete och varför de tycker att detta är en viktig fråga att lyfta.

Uppdaterad: 20 juni 2024

Belinda foto jpg.jpg marcus.png

Hur kom ni på idén till ert förändringsarbete? Vad är det ni vill förändra?

Belinda:

Vi hade AI-inriktade uppgifter på skolan och då skulle man få fram låttexter, dikter och liknande av ChatGPT, då fick jag fram en rätt så häftig låttext om kvinnor inom spelvärlden. Jag delade den på skolans Discord, och då sade ena lärarassistenten “Ni måste göra en låt av det här!”. Och så blev det.

Marcus:

Jag anmälde mig frivilligt att göra en låt, jag brinner ju för ämnet så för mig var det en självklarhet! Sen fick vi ju då chansen att göra egna projekt för Min Story-Vår Agenda och då passade det ju in så pass bra att vi bestämde att det blev vårt projekt!

Båda:

Vi vill göra skillnad, och upplysa fler om hur kvinnor blir behandlade i online spel. För att få en förändring så måste människor först förstå, och det är målet.

Varför är det ett viktigt projekt?

Belinda:

För att det inte är okej hur kvinnor blir behandlade i spel, och att sprida information om hur läget ser ut är väldigt viktigt.

Marcus:

Det är inte okej att bli illa behandlad för att man är kvinna, någonstans. Spelvärlden är ett typ-exempel och jag tycker det ska vara till för alla.

Hur har det varit att arbeta med ett förändringsarbete digitalt, finns det något som känns lättare eller svårare med det?

Belinda:

Det har varit väldigt roligt och förvånansvärt enkelt faktiskt, vi har inte haft några problem eller svårigheter under projektets gång alls faktiskt!

Marcus:

Det har varit jättespännande att arbeta med musik på distans, och väldigt roligt! Det har inte varit några problem över huvud taget.

Hur har det varit att arbeta tillsammans i ett förändringsarbete? Beskriv hur ni gjorde för att få samarbetet att funka!

Belinda:

Det har varit jätteroligt att jobba tillsammans med Marcus! Vi klickar ju rätt bra ihop och det gör ju allt mycket lättare, och vi är på samma våglängd om det mesta så det var smidigt!

Marcus:

Det var fantastiskt kul att jobba tillsammans med Belinda! Vi tycker lika om allt i grunden, men på djupet skiljer det sig, och det är kul! Så vi kommunicerar ofta och kollar så båda är med på tåget.

Kommer ni fortsätta med något av det här efter att skolan tar slut?

Båda:

Absolut! Vi kommer försöka skapa mer musik och roliga grejer om det här, och säkert om massa annat också! Det här är bara början.

Lyssna på låten "Can you hear me" - Dreamingglade ft. Wenoxia