Terra-Pi: Framtidsvisionen
Terra-Pi: Framtidsvisionen
Tidsåtgång: Ett lektionstillfälle
Material: Papper och färgpennor
Förberedelser:
Syfte: Det här är en lektionsplanering som syftar till att skapa utrymme för att framtidsvisionera. Lektionen innehåller element av att rita eller skriva samt lite gemensamma diskussioner i klassrummet.
Introduktion
Denna övning är framtagen av Klimatpsykologerna - Terra-Pi. Upplägget har testats och utvärderats av pedagoger och deltagare på folkhögskola och denna version är omarbetad för att passa folkhögskola.
Denna övning, samt fler övningar av Terra-Pi hittar ni i deras metodbank HÄR.
Instruktioner
1. HEJ OCH VÄLKOMNA.
Detta kommer hända idag:
- Läsa upp en kort text
- Framtidsvisionera genom att rita eller skriva (ca 15 min)
- Berättande om bilderna
- En gemensam avrundning
2. HÖGLÄSNING
Berätta för eleverna att vi nu ska föreställa oss inre bilder, att alla inte har lätt det och att det är helt okej. Vissa har enklare om de får rita eller skriva samtidigt, blir man hjälpt av det är det helt okej att ta hjälp av papper och penna. Syftet med övningen är att komma i kontakt med det som känns, oavsett om det är med hjälp av inre bilder eller med stöd av papper och penna.
Läs följande text högt för eleverna:
“Du står på en tågstation och ska snart kliva på ett tåg som ska ta dig till en plats som du aldrig varit på förut. Tåget kommer snart. Gör dig redo att kliva på.
Tåget är på väg till framtiden. Nu står tåget på perrongen. Du väljer själv när du är redo att kliva på. Kanske behöver du fundera lite på framtiden först innan du kliver på. Kanske går du in och sätter dig i en kupé och börjar föreställa dig din destination samtidigt som tåget börjar rulla.
I den här framtiden mår du bra. Du har allt du behöver runt omkring dig och de du älskar mår också bra och har det bra tillsammans med dig. Naturen runt dig mår bra och djuren mår bra. Försök nu blunda och föreställ dig hur det ser ut där när du kliver av tåget. Hur luktar det, hur känns det? Hur ser det ut när alla lever väl och mår bra? Vad ser du? Vad gör folk? Ser du några djur? Vad gör de i så fall? Hör du några ljud? Hur känns det i kroppen när du kliver av på stationen i den här framtiden?
Försök föreställa dig detta riktigt ordentligt. Snart ska du få rita eller skriva om din slutdestination. Vad är det du vill rita? Eller kanske skriva om? Kanske kommer en dikt in i ditt huvud? Kanske vill du skriva ett vykort till dig själv från framtiden. Hur ser det ut i framtiden där alla mår bra? Där du har det riktigt bra. Fundera ordentligt och rita eller skriv.”
3. FRAMTIDSVISIONERA
Dela ut papper och penna, dags att framtidsvisionera. (ca 15 min)
Nu är det dags för eleverna att själva få skapa sina framtidsbilder. De väljer själva om de vill rita, skriva en text eller bara skriva ner några ord som sammanfattar deras framtidsbild. Berätta redan här att de efteråt kommer få visa och berätta om sina framtidsbilder, men att det är frivilligt. Vill någon behålla sin framtidsbild för sig själv är det självklart helt ok.
Påminn eleverna igen om att tänka på:
- Hur luktar det?
- Hur känns det?
- Hur ser det ut när alla lever väl och mår bra?
- Vad ser du?
- Vad gör folk?
- Ser du några djur?
- Vad gör de i så fall?
- Hör du några ljud?
- Hur känns det i kroppen när du kliver av på stationen i den här framtiden?
4. DELA MED VARANDRA
Berätta om framtidsvisionerna.
Låt eleverna som vill dela med sig av sina framtidsvisioner göra det. För att få igång eleverna kan det hjälpa till om även du som lärare ritat/skrivit om din framtidsbild och delar med dig av den.
Under tiden som eleverna berättar så kan du som lärare skriva ner lite stödord om deras framtidsvision på halva tavlan, likt följande:
5. KNYTA IHOP SÄCKEN
Läs följande text för eleverna:
“Tillbaka till vår tågresa. Vad tror ni mer behövs för att vi ska komma till den där framtiden där allt känns härligt och bra? Kan vi gemensamt komma på några sätt hur vi når det vi skrivit upp här som vår framtidsvision? Vad behövs för att komma dit?”
Skriv upp de idéer som eleverna har på tavlan bredvid det som kom upp om framtidsbilderna (som nedan).
När ni fyllt den andra delen av tavlan och eventuellt dragit linjer mellan visionen och det som behövs, gå en runda och avsluta lektionen med att låta alla säga något på frågan:
• Vad av det som behövs göras skulle du vilja hjälpa till med på något vis, så att framtiden ska kunna innehålla det vi visionerat om?
Om det finns tid så kan ni dra linjer mellan de ord som hänger samman likt följande: