Distans och ämnesintegrerat

På Holma folkhögskola arbetar de tematiskt och har arbetat ämnesintegrerat med Jag-vi-världenmetoden tillsammans med deltagare som läser Allmän kurs distans. Finn, som arbetar som lärare på Holma berättar här om hur de använt metoden, vad det betytt för deltagarna och vilket mervärde Jag-vi-världenmetoden gett för honom som lärare.

 

 

Hur har ni på Holma lagt upp arbetet med Jag-vi-världenmetoden?

Vi har arbetat ämnesintegrerat med Jag-vi-världen. Vi brukar arbeta med övergripande teman som fungerar mer som en inramning för vad vi jobbar med i alla olika ämnen. Jag-vi-världen har kommit in i arbetet som ett ytterligare ramverk/paraply som vi hela tiden kommit tillbaka till under läsårets gång. Det finns en tydlig progression i metoden som är bra, och samtidigt är arbetet cykliskt då man återgår till olika delar då och då för att hålla kopplingen mellan de olika delarna.

Under våren när deltagarna genomförde sina förändringsarbeten hade vi tema ”framtid” vilket passade väldigt bra ihop med deltagarnas projekt. Under den här delen var det mer tematiskt än annars då alla vi lärare arbetade med att deltagarna skulle genomföra sina förändringsarbeten. Då fick deltagarna lägga ca 80 timmar under fyra veckor på Jag-vi-världen.

Generellt har arbetet fungerat bra men har ibland varit lite rörigt för deltagarna att hänga med vad som är en del av just Jag-vi-världen. Det är svårt att säga hur många timmar i veckan vi lagt ner, det har varit väldigt flytande eftersom det är så integrerat med allt annat.

 

Har ni fokuserat på några särskilda delar av JVV?

I jag-delen integrerades till exempel Jag-Vi-Världen mycket i svenskan med exempelvis arbete med biografier för att ge deltagarna exempel på livsberättelser parallellt med att de skulle hitta sin egen berättelser. Metoden har varit integrerat mer eller mindre i alla ämnen men i olika hög grad under olika perioder.

"För flera är det verkligen en inre resa,
arbetet kring förändringsarbetet.
Det finns många upptäckter att göra
kring att driva ett projekt själv."

 

Vad tyckte deltagarna?

Det har varit väldigt uppskattat av deltagarna, framför allt Världendelen där de fick arbeta med egna förändringsarbeten. Självklart är det några som har tyckt att det varit svårt och vissa som inte riktigt kom i gång men det har nog främst berott på andra saker. De flesta har verkligen försökt från sin horisont och tyckt att arbetet varit intressant. För flera är det verkligen en inre resa, arbetet kring förändringsarbetet. Det finns många upptäckter att göra kring att driva ett projekt själv.

Även om deltagarna inte alltid förstår exakt allt de gör, så har de uppskattat det de gjort. Kanske beror det delvis på att arbetet med Jag-Vi-Världen har haft ett annorlunda fokus som blickar mer framåt än det övriga skolarbetet. Metoden är ganska tydlig som går att förklara för deltagarna: ”för att komma DIT behöver vi jobba med det HÄR nu”.

 

Vad tyckte ni lärare?

Det har varit väldigt kul att kunna använda det här som ett ramverk/paraply, och även skönt att ha det som övergripande mål under läsåret.

Vi tyckte att det var svårt att samplanera vissa delar och att hitta bryggorna mellan de olika delarna, att få de olika delarna levande i sig.

 

"Förändringsarbetena öppnar upp ögonen för vad man kan göra, men visar också på att det de gör har fler nyttoområden. De deltagare som redan är engagerade har kunnat se på det med nya ögon."

 

Har något varit extra givande?

Både för lärare och deltagare har förändringsarbetet varit extra givande. Den delen fyllde en funktion som vi har saknat, i synnerhet för de deltagare som läser på distans. Vi har praktik för deltagare som är på plats men vi har inte riktigt lyckats med något som fyller samma funktion för deltagare som läser på distans, dvs att testa på något nytt, att komma ut. Men arbetet med förändringsarbetena blev faktiskt ännu bättre än hur praktiken brukar bli. Förändringsarbetena öppnar upp ögonen för vad man kan göra, men visar också på att det de gör har fler nyttoområden. De deltagare som redan är engagerade har kunnat se på det med nya ögon. Det fyllde ett tomrum för oss som vi saknat på distans, som vi funderat på hur vi skulle komma åt. Så det tänker vi fortsätta med.

 

Har arbetet gett mervärde på något annat vis?

Läromässigt för oss lärare så gav arbetet med metoden att vi fick lära oss mycket om deltagarna som vi annars inte hade gjort. Deltagarna fick också chans att lära sig saker om sig själva när de fick jobba med något de själva valt och sett sina egna utmaningar.

Utöver det så har det varit värt väldigt mycket att få prata med kollegor från andra skolor via gemensamma möten och deltagarkonferens. Det är väldigt värdefullt att få höra vad som fungerar i andra skolor och få de kontaktytorna som samarbetet med andra skolor ge.

Uppdaterad: 5 augusti 2024