Arbetsgruppsmöten

Arbetsgruppen är en grupp som är frivillig och består av deltagare som vill vara med att planera en digital konferens. Det får gärna vara deltagare från olika skolor i gruppen för att på så vis skapa en skolöverskridande gemensam konferens. Gruppen har setts digitalt ca en gång i veckan och planerat en digital konferens per termin.

Arbetsgruppen har varit ett bra sätt att arbeta medskapande med deltagare, inte minst för att skapa meningsfulla konferenser där deras önskemål och tankar lyfts fram. 

Uppdaterad: 16 maj 2024

Syftet med arbetsgruppen

Anordna en gemensam Digital konferens där flera skolor samlas. Arbetsgruppen har i tidigare arbete planerat allt - vad konferensen skulle handla om och vilka programpunkter som skulle vara med. 

Vi bestämde hur vi skulle  dela upp ansvar i arbetsgruppen och varje deltagare som var med bestämde själv hur man vill vara med.

Exempel på olika arbetsuppgifter i arbetsgruppen:

Vara med och planera konferensen i arbetsgruppen

Vara med och formge/designa ett program för konferensen, eller andra saker till konferensen.

Vara med och hålla i någon del av konferensen (Tex presentera konferensen, hålla panelsamtal,introducera en programpunkt etc).

Man kan även vara med i en programpunkt under konferensen: Tex vara med och dela sin egen berättelse/ vara med i ett panelsamtal etc.

Exempel på programpunkter under konferensen:

Panelsamtal med deltagare

Deltagare som är med och delar sin berättelse

Bjuda in extern gäst

Gruppsamtal mellan skolor utifrån en film eller en frågeställning

Quiz/ Frågesport

Hur har vi gjort? 

Vi sågs ca en timme en gång i veckan på Zoom. Ofta hade vi en fast tid och dag, men detta ändrades utifrån deltagarna som var med i arbetsgruppen. 

Varje vecka diskuterade vi olika delar av konferensen. Vi brukade börja med att spåna på tema för konferensen, sedan prata om vad vi skulle ha för programpunkter. Om det fanns flera förslag röstade vi tillsammans på olika förslag, sen brukade vi dela upp vem som ville göra vad under själva konferensen.

Vi använde oss av det digitala verktyget Miro för att visualisera arbetet vi gjorde under mötena. 

För att hålla strukturerade möten had vi en mötesagenda som såg ut som följande: 

Protokoll och datum 

Medverkande 

Vad gjorde vi förra mötet? 

vad ska vi komma fram till idag?

Vad ska vi göra nästa möte?

Uppgift till nästa möte

Datum och länk för nästa möte

 

Hålla kontakt

Vi använde främst Messenger och mail för att hålla kontakt med enskilda deltagare. Varje vecka delade vi med oss av anteckningar från mötet och länk till nästa veckas möte. 

Vi skickade också ut länkar till arbetsgruppsmötet till alla lärare varje vecka, så att de kunde påminna deltagarna. 

 

Vad fick deltagarna ut av att vara med i arbetsgruppen? 

Genom att delta fick deltagarna möjlighet att lära känna andra deltagare från andra skolor. I arbetsgruppen arbetade vi också utifrån en tydlig mötesstruktur och jobbade med att lära oss projektplanering. För många deltagare som var med innebar det också att de fick en känsla av ägandeskap kring både metoden och konferensen. Många som var med utmanade också sig själva genom att hålla i programpunkter under konferenserna.