Ett sätt att samarbeta mellan skolor är att anordna digitala konferenser tillsammans med en eller flera andra skolor. Konferenserna som hittills anordnats har ofta legat i slutet av terminerna och har fungerat som ett bra sätt att sammanfatta vad som gjorts och hänt i arbetet med metoden Jag-vi-världen i skolorna.
Digital konferens
Deltagarnas roll
Arbetsgruppen
Under projektet har deltagarna varit med och bestämt innehållet för digitala konferensen genom att bli inbjudna till en arbetsgrupp. Alla har haft möjlighet att vara med i arbetsgruppen och tycka till om allt från konferensens tema, programpunkter och upplägg. Arbetsgruppsmötena har hållts digitalt ca en gång i veckan på Zoom. Ibland har vi setts under skoldagar när det funkat för deltagare att avsätta tid, ibland efter skolan.
Deltagarna har även haft möjlighet att vara med själva i konferensen genom att delta i panelsamtal, dela sina berättelser eller själva hålla i konferensens programpunkter. Läs mer här om hur vi gjorde i arbetsgruppen.
Medskapande i skolan
Deltagarna har även kunnat vara med och påverka konferensens innehåll i klassrummet. Där har deltagare som varit med i arbetsgruppen förmedlat vad vi pratat om när vi planerat konferensen, och sedan låtit alla i gruppen rösta kring programpunkter och teman.
Ett annat sätt att arbeta medskapande för att skapa innehåll till konferenser har varit att pedagoger har förmedlat konferensens syfte och innehåll, och sedan låtit alla deltagare komma till tals genom att rösta eller komma med förslag till konferensen.
Tips
Även om deltagarna ska vara medskapare i konferensens innehåll är det viktigt att de får en tydlig bild av vad konferensen ska innehålla. Ge gärna en tydlig bild av hur en konferens kan vara upplagd, vilka typer av programpunkter som kan finnas med och vad syftet är. Se våra exempel nedan.
Pedagogernas roll
Om ni ska anordna en konferens tillsammans med en annan skola är din roll som lärare att fungera som spindeln i nätet. Tillsammans med lärare i den andra skolan får ni komma överens om konferensens tid och datum. Ni ser till att dela upp uppgifter mellan er och informerar era deltagare om konferensen, avsätta tid för att prata om programpunkter och se till att deltagarna får eventuella uppgifter inför konferensen i tid.
Titta gärna på sidan över hur utbyten mellan skolor fungerat för att få tips på hur lärare kan arbeta över skolgränser digitalt.
Struktur och program
Tid och omfattning
Våra digitala konferenser har varit ca 2-3 timmar långa och innehållit max tre olika programpunkter. Genom att utvärdera tillsammans med deltagare har vi kommit fram till att detta verkar vara en ganska lagom. Det kan vara utmanande att sitta och lyssna och hålla koncentrationen uppe en längre tid.
För att skapa variation har vi lagt in många pauser samt haft kortare punkter mellan programmet där vi hållit quiz eller tävlingar.
Varje konferens har utgått från ett specifikt tema som programmet har kretstat runt.
Exempel på teman
Att ta vara på det man har
Öppet sinne för nya perspektiv
Egna erfarenheter och gemensamma berättelser
Digital hälsa
Förändring och framtid
Exempel på programpunkter:
Panelsamtal med deltagare
Deltagare som är med och delar sin berättelse
Bjuda in extern gäst
Quiz/frågesport
Gruppdiskussioner mellan deltagare från olika skolor utifrån frågor som rör konferensens tema (tex att alla har sett ett TEDtalk inför konferensen)
Titta på exempel på program från digitala konferenser, flera designade av deltagare:
Digitala verktyg
Under konferenserna har vi arbetat med flera digitala verktyg för att till exempel kunna utvärdera, låta deltagare ställa frågor, göra quiz eller sammanställa gruppdiskussioner.
Exempel på digitala verktyg vi använt oss av
Ett bra sätt att skapa gemensamma sammanställningar av gruppdiskussioner. I padlet kan alla vara anonyma och det finns många olika sätt att arbeta med utseendet. Padlet har också använts av många deltagare för att skapa sina tidslinjer och berättelser.
Exempel på Padlet
Lämpar sig bra för att låta deltagare ställa frågor och komma med tankar och funderingar anonymt. Menti funkar också bra för utvärderingar och frågesporter.
Exempel på Menti
Grundförutsättningar för en lyckad konferens
Vi har arbetat både med hybrida konferenser fär deltagare sitter på plats i klassrummen, samt med helt digitala konferenser där varje deltagare deltar i konferensen separat.
- Bestäm digital plattform
Hitta en gemensam digital plattform att hålla mötet på som är lättillgänglig för olika skolor. Tex kan ni hålla konferensen via Teams, Zoom eller google meet. Olika skolor arbetar med olika plattformar, vi rekommenderar att utgå från det alternativ som är lättast att logga in i och som kräver minstav deltagarna för att kunna vara med.
- Ha en tydlig rollfördeling under konferensen
Det är tillexempel viktigt att ha körschema för vem som sköter teknik (Ex. Dela in i grupper, spotlighta personer som ska prata, hålla koll på chatten, dela presentation eller film).
- Genrep och tekniktest
Öva tillsammans med alla som ska vara med i en programpunkt inför konferensen, så att alla känner sig trygga med vad de ska säga och vad som ska hända. Testa även så att all teknik behöver fungerar och att allas internet är tillräckligt bra.
- Skicka ut material inför konferensen i god tid
Se till att skicka ut programmet i god tid så att alla hinner gå igenom det inför konferensen.
Om deltagarna ska ha en gemensam gruppdiskussion eller ha tittat på något inför konferensen så är det viktigt att en eventuell uppgift skickas ut i tid så att alla hinner förbereda sig.
- Utvärdera!
Som avslutande punkt i konferensen bör ni utvärdera. Det är ett bra sätt att få in deltagarnas tankar och åsikter om vad som var meningsfullt med upplägget, och vad som kanske kan förbättras till nästa konferens.