Digitala utbyten mellan skolor

I arbetet med Jag-vi-världenmetoden har möten och samverkan mellan deltagare från olika skolor varit värdefulla och har bidragit till mycket inspiration och ökat nätverk för deltagarna.

Att genomföra digitala utbyten kan vara ett både tids- och kostnadseffektivt sätt att få till möten på och möjliggör för deltagare att möta andra med liknande intressen och engagemang, oavsett var i landet de bor.

Uppdaterad: 17 maj 2024

Genom digitala utbyten har deltagare fått möjlighet att träffa och arbeta tillsammans med detagare från andra skolor. Skolorna har också använt utbytena som viktiga milstolpar i arbetet med metoden, genom att tex förlägga dem tidsmässigt så att de kan introducera en ny metoddel tillsammans. Genom utbytena har skolor också kunnat inspirera varandra genom att introducera olika digitala verktyg. 

Tillit och medskapande i digitala möten

Det är viktigt att deltagare känner sig trygga under digitala möten. Några lärdomar vi dragit av att arbeta med deltagargrupper som läser allmän kurs distans är: 

  1. Det går bra att skapa tillit i digitala rum - för vissa deltagare är det tryggare med digitala rum.
  2. Digitala kompetensen hos lärare kan göra det svårt
  3. Det krävs resurser kring digitala program
  4. En utmaning är att olika skolor arbetar/har tillgång till olika digitala plattformar

 

Ansvarsfördelning inför utbyten

För att planera lyckade utbyten har skolorna haft en tydlig rollfördelning där en skola har varit värd för utbytet och de andra skolorna bjudits in som gäster. Varje skola har stått värd för varandra. 

Skolan som varit värdskola har i större utsträckning än de andra skolorna tagit ansvar för att sammanställa ett program, bjuda in externa gäster osv. Ofta har skolan tagit tillfället att göra en typ av rundvandring eller på något annat sätt presentera sin skola för de gästande skolorna. 

Pedagogerna i de olika skolorna har hjälpts åt och hållt kontakt för att planera och stämma av programmet. 

Utbytenas struktur och program

De digtiala utbytena har varit ca 2-3 timmar långa och ofta varit förlagda udner en förmiddag. Skolorna har hållit mötena i Zoom eller Teams där det är lättare att dela in deltagarna i mindre grupprum. 

Programmet har formats efter vilken del av metoden som skolorna arbetat med. 

Exempel på programpunkter

Gästföreläsning som knyter an till metoden

Deltagare som delar med sig av engagemang eller förändringsarbete

Workshops utifrån metodens delar 

Gruppdiskussioner

Open space 

 

Exempel på program från digitala utbyten 

Program digitalt utbyte.jpg PROGRAM - DIGITAL KONFERENS 3 MAJ 2022 (2).png

 

Digitala verktyg 

Under utbytena har skolorna arbetat tillsammans i olika digitala verktyg. Det finns flera digitala verktyg som gär det lätt för deltagare att arbeta tillsammans. De allra flesta digitala verktyg går att använda utan kostnad.  Några exempel på verktyg som arbetats med under utbytena är: 

Padlet

Miro

Mentimeter

Kahoot

Canva

 

Exempel på padlet 

Padlet digitalt utbyte.jpg

Exempel på Miro

Digitalt utbyte miro.png 

Exempel på Menti 

Digitalt utbyte Menti 2.png Digitalt utbyte Menti.png