Mitt namn är Erika och jag jobbar på Dalslands folkhögskola i Färgelanda. Jag är utbildad folkhögskollärare och har jobbat här sedan 2011.
Jag var med i projektet Min story - Vår agenda och utvecklade metoden under två år. Min skola var med från start i projektet och det var en väldigt spännande, utmanande och utvecklande resa. Det var kort sagt två fantastiska år på många sätt!
Jag är nu mycket glad att kunna få möjligheten att fortsätta jobba med metoden jag-vi-världen, inte bara i mitt eget klassrum utan även på fler skolor runt om i landet i min roll som fortbildare.
Något som jag tycker är viktigt är att deltagarna får chansen att i lugn takt utforska sitt engagemang och finna sina hjärtefrågor. Jag tycker det är extra viktigt att jobba med berättande – att få dela och ta del av andras berättelser. Det lägger en sådan fin grund för fortsättningen. Att i lugn takt närma sig de globala målen, istället för att från start jobba med målen och efter det den egna berättelsen. När man väljer att jobba utifrån individen först och närma sig målen underifrån så har deltagarna fått med sig insikter och nyfikenhet kring målen utifrån sina egna perspektiv och reflektioner.
Medskapande i fokus under fortbildningar
Jag anser också att medskapande är jätteviktigt, att deltagarna känner att de får vara med och styra processen. Under en fortbildning lägger jag gärna fokus på att jobba med dessa frågor för att ge er en liten väg in i metoden och tankar för hur ni skulle kunna strukturera arbetet på er skola.
Allra roligast tycker jag att det är att fortbilda ihop med min kollega Anna-Lena från Dalslands folkhögskola i Trollhättan. Vi jobbade tillsammans under de här två projektåren med Min story - Vår agenda och vi kan med våra olika erfarenheter och ingångar i arbetet, men också via vårt välfungerande och väl inarbetade samarbete, ge er en bra start in i att arbeta med metoden och alla olika uttryck det kan ta sig.