Vad är beredskap? med Hugo Malm
Tidsåtgång: 1-2 lektionstillfällen.
Material: Någon typ av skärm för filmvisning.
Förberedelser: Ställ i ordning klassrummet så att alla kan jobba i mindre grupper.
Syfte: Fördjupa förståelsen för beredskap, öka känslan av handlingskraft och flytta frågor om fred, inkludering och förändringsarbete närmare deltagarna i klassrummen.
I Hugo Malms Fred talk får du lära dig mer om bland annat krisberedskap, vem som har ansvar för vad under kriser och vad du kan göra för att känna handlingskraft och hopp.
Hugo är folkhögskollärare på Holma folkhögskola och arbetar halvtid som projektledare för Södra Civilområdeskansliet på Länsstyrelsen Skåne. Hugo har arbetat med olika hållbarhetsfrågor i 25 år.
1. Titta på filmen
Filmen är cirka 20 minuter lång. Filmen är indelad i sex korta kapitel. Ni kan antingen titta på hela filmen i ett svep, välja ut några kapitel eller pausa filmen själva för att diskutera vad Kerstin har berättat om.
Använd er gärna av en uppsättning frågor som ni hittar under filmen, men då kan det vara bra att ha sett hela filmen först.
Filmen är textad, klicka på symbolen som ser ut som en pratbubbla längst ner till höger.
2. Arbeta tillsammans i klassrummet
Vi har sammanställt några frågor som ni kan utgå från när ni pratar vidare om Hugos Fred talk i klassrummet. Det finns också några förslag på samtalsmetoder att använda. Inspireras, följ till punkt och pricka eller gör det som passar bäst i just ditt klassrum.
Inledande bikupa
Börja gärna med en runda eller bikupa så att alla får komma till tals.
- Var det något som var nytt för dig?
- Var det något som gjorde dig nyfiken?
- Var det något du inte förstod?
- Vad väckte filmen i dig?
Samtalsfrågor om beredskap
Upprepa gärna några av de definitioner som Hugo berättat om innan ni sätter igång samtalen.
- Krisberedskap - att vara beredda på att klara av kriser när de väl händer. Något vi gör tillsammans som kollektiv och samhälle.
- Hemberedskap - att ha hemberedskap innebär att kunna klara sig utan samhällets hjälp i minst en vecka.
- Prepping - att förbereda för en kris. Något vi gör i mindre skala/på individnivå.
- Försvarsvilja - viljan och beredskapen att skydda vårt land, våra värderingar och vår frihet mot hot utifrån. Kan innebära att hjälpa varandra i kris, känna samhörighet med varandra och tro på att vi tillsammans kan skydda vårt samhälle.
1. Fundera själv
Börja med att tänka själv en stund och skriv sedan ner svar på frågorna nedan:
- Vad är beredskap för dig?
- Hur ser det ut där du bor, vilka sammanhang som skulle kunna vara till hjälp vid en kris finns det?
2. Dela med en klasskompis
Tycker vi samma eller ser det olika ut? Varför ser det ut som det gör där du bor?
Samtal om möjligheter och framtid
1. Arbeta i mindre grupper
Rita upp två stora rutor på ett papper. Döp den ena rutan till "Vad vi kan bidra med" och den andra till "Vad vi behöver hjälp med".
2. Skriv ner exempel
Fundera tillsammans på följande frågor:
- Vad skulle du kunna bidra med vid en kris?
- Vad skulle du behöva hjälp med vid en kris?
Skriv ner så många svar ni kan komma på.
3. Dela med klassen
Sätt upp alla papper bredvid varandra. Diskutera tillsammans:
- Vad skulle vi som folkhögskola eller klass kunna göra vid en kris tillsammans?