Kreativ förändring

En workshop ni kan göra med deltagare, personal eller andra i ert närsamhälle. Fokus är på görande, kreativt skapande, visionsarbete och konkret handling. Den positiva kreativa förändringskraften: Vad blir möjligt tillsammans i det lokala?
Uppdaterad: 27 augusti 2024

Klicka för att ladda ner Powerpointpresentationen. 

Introduktion

Här är ett par bra incheckningsövningar ni kan använda er av:

Smågrupper två och två

Vad drömmer jag om i framtiden? Hur ser min bästa dag ut? Ej presentation i storgrupp.

Rörelsekaos

Alla rör sig runt i rummet och går runt och hälsar på de andra, vem är jag och vad drömmer jag om. Syftet att skapa energi i rummet och positiv kontakt mellan deltagarna. Workshopledaren anger olika hastigheter. Ibland säger hen "stopp" varvid alla stannar och börjar tala med den som står närmast: säger sitt namn och vad hen drömmer om. Stoppet är kort, max en minut.

Kort presentation av alla i rummet

Det kan ske organiskt. Vad drömmer jag om, framåt, inom en hållbar värld? Cirkel där var och en får stiga fram i cirkeln i den ordning en önskar.

Kartläggning

Nu är det dags för en kartläggning av och få syn på vilka system eller strukturer en som enskild individ är en del av. Detta blir en utgångspunkt för att sedan identifiera områden för förändring och gemensamt görande.

Ta fram ett stort papper med fyra rutor. Dessa ska gestalta dig i förhållande till omvärlden enligt fyra rubriker:

  • Mina primära sociala sammanhang
  • Mina större sammanhang
  • Mina drivkrafter att förändra
  • Den fråga jag vill påverka

Gemensamt görande

1. Mina primära sociala sammanhang

Alla deltagare funderar enskilt ett par minuter: Mina tre primära sociala sammanhang i samhället utgörs av (se exempel nedan, kan även vara helt andra saker):

  • Min skola eller arbetsplats
  • Vänner/familj
  • Grannar
  • Ideellt engagemang
  • Annat

Skriv ner på lappar som du sätter i ruta 1.

2. Mina större sammanhang

Titta på hur era enskilda sammanhang i sin tur är en del av/är ihopkopplat med större sammanhang:

Fundera i smågrupp på hur de enskilda sammanhangen/ lapparna i ruta 1 är sammankopplade med större sammanhang i samhället eller system.

Exempel:

  • Mitt ideella engagemang är kopplat till flyktingboendet i orten.
  • Jag köper mat. Kopplas ihop med förpackningsindustrin, leveranser.
  • Jag är en del av en familj som ibland åker kollektivtrafik eller kör bil.

Skriv på lappar i Ruta 2 - vilka större sammanhang ser ni?

Flytta de enskilda lapparna från ruta 1 till de större sammanhang ni tycker att de hänger ihop med.

3. Mina drivkrafter att förändra

Nästa steg för att komma vidare är att titta på din/dina primära drivkrafter för att förändra. Skriv på lappar och sätt i ruta 3.

Exempel:

  • Värderingar, tex solidaritet, omsorg om ekosystemet
  • Kunskap och okunskap
  • Annat

Exempel: Min drivkraft för att vilja förändra är att jag saknar ett samarbete mellan ungdomsorganisationer och min skola kring fritidsaktiviteter. Min drivkraft för att vilja förändra är att miljötänkandet på min skola är bristfälligt.

4. En fråga jag vill påverka

Den lokala eller globala fråga eller system jag helst skulle vilja påverka är:

Fundera på vad du själv skulle vilja påverka i ditt lokalsamhälle eller i ett större sammanhang, utifrån det som står i de andra rutorna. Skriv på post-it-lappar som du sätter i ruta 4.

När dessa steg är gjorda, sätt er i smågrupper och fundera tillsammans.

  • Vad som hjälper till att skapa handlingsutrymme är/skulle kunna vara:
  • Vad som begränsar mitt/vårt handlingsutrymme är:

5. Gemensamt görande i storgrupp

  • Vilka idéfrön har kommit upp hittills? Har vi några gemensamma tankar/förslag/idéer vi vill genomföra tillsammans?
  • Enas om ett antal pilotidéer. I denna fas är det viktigt att tidsbegränsa för att inte sväva ut eller fastna i diskussioner. Sätt timer på tex fem minuter för att bestämma er för vilka pilotidéer ni vill utveckla.
  • Dela därefter upp er i mindre idégrupper efter intresse. Ni jobbar i flera omgångar med så många idéer som ryms.

Stödfrågor till idégrupperna:

  • Vad behöver vi för att genomföra detta?
  • Vem/vilka kan/vill jag samarbeta med? Vilka är mina viktigaste möjliggörare/allierade i ett förändringsarbete? Vilka saknar jag?
  • Vad saknar vi för att kunna genomföra det?

Återsamlas i storgrupp: Presentera idéerna, få input från de andra grupperna.

Avslutning

Det här tar jag med mig. Löfte till mig själv: det här ska jag göra imorgon eller den närmaste veckan. Det här tar vi med oss. Gemensamt: det här ska eller vill vi göra den närmaste månaden eller det närmaste året. Skriv gärna ett gemensamt manifest från dagen!

Uppstickare 

Kan läggas in under workshopens gång för att bryta av. 

  • Skapa i skräp! Ha skräp som ni kan göra något kreativt av.
  • Meningsfullt återbruk.
  • Samtalspaus. Ha en burk med lappar som deltagarna kan dra med jämna mellanrum och ta en kort samtalspaus tillsammans med någon annan. På lapparna kan det tex stå: ”det här är jag rädd för” eller ”det här längtar jag efter”.
  • Läs en dikt
  •  Måla er utopi. Vad är vårt drömsamhälle 2030? Vad tänker du på? Hur ser ditt liv ut? Hur har samhället och människorna ändrat sina beteenden och mönster? Här behövs papper och färg.
  • Maskinen. Görs i helgrupp som kreativ samarbetsövning. En går in och ställer sig mitten och föreställer en maskin med hjälp av rörelse/ljud. De andra hakar på och gör en ny rörelse/ljud som en ny funktion i maskinen. Möjliga teman: avfallsmaskin, hållbarhetsmaskin, drömmaskin. Maskinen rör sig snabbare och snabbare tills den går sönder.