Jag, vi, världen

Uppdaterad: 8 november 2024

Var är vi?

En del deltagare saknar drivkraft och motivation och har svårt att se sin egen roll i världen.

Vart ska vi?

Utifrån Agenda 2030 och de globala målen vill skolan ge deltagarna chansen att hitta sitt eget engagemang och självledarskap genom egen reflektion, samtal och projekt.

Hur gör vi?

Metoden Jag, vi, världen utgår från tre steg där deltagarna får arbeta med berättande, globala mål och förändringsarbete.

1. Klassen gör gemensamma grupp- och samtalsregler utifrån frågorna:

  • Vad får dig att växa?
  • Hur kan jag bidra till att andra utvecklas?
  • Vad är viktigt för att alla ska känna sig trygga i gruppen?

2. Deltagarna får göra en tidslinje för att fundera över vad som hänt eller vad som har varit meningsfullt i deras livssituation innan de kom till folkhögskolan/under folkhögskoletiden fram till idag.

3. Lärarna ger inspirerande information om de globala målen och deltagarna får själva söka kunskap om de mål som intresserar dem mest.

4. I grupp- och klassamtal får deltagarna möjlighet att utveckla sina tankar om drivkrafter och intressen och fundera på vad de skulle kunna göra av sitt engagemang

5. Deltagarna utvecklar projekt som kan bestå av att anordna en föreläsning utifrån något som engagerar dem, arbeta med informationsmaterial, göra en intervju med någon förebild eller göra ett event tillsammans med andra. Syftet är att ta ett första steg framåt utifrån sitt eget engagemang. Det kan handla om att något som skapar motivation för vidare studier eller arbete med något som skulle kännas meningsfullt.

Hur blev det?

Jag, vi, världen var initialt ett arvsfondsprojekt som lever kvar på flera folkhögskolor i Sverige. Metoderna utvecklas ständigt utifrån deltagarnas inspel och behov. 

Så här säger några av deltagarna:

” Man får syn på sig själv och världen och slutar döma varandra. Vi hjälps åt med att plocka fram varandras intressen och förmågor. ”

 

” Först var jag skeptisk till projektet, men ju längre in jag kommer i det så ser jag hur viktigt det är. Jag får djupdyka i saker som betyder något för samhället och ser hur jag själv kan göra skillnad. ”

Läs vidare

om metodbanken Jag, vi, världen här

Läs reportaget

Att hitta sitt engagemang