Vidga vyer och bubbelhoppa

Uppdaterad: 9 november 2024

Var är vi?

På många folkhögskolor ser man behov av att vidga deltagares vyer genom att presentera dem för nya miljöer. Studiebesök kan göras på många olika sätt och med olika syften. På Skarpnäcks folkhögskola menar man att många deltagare befinner sig i sina egna bubblor som formas av klass, segregation, familj och så vidare. På Storuman finns liknande behov samt psykisk ohälsa som begränsar individens framtidsutsikter. 

Vart ska vi?

På Storumans folkhögskola vill man stärka deltagarnas självledarskap genom att ge dem en ökad kunskap om samhället, sin livssituation, arbetsmarknaden och studier och att utmana dem på sätt som ger dem nya infallsvinklar och tankar om sina möjligheter. De ska också kunna känna sig säkra på var de kan få samhällsinformation och vart de kan vända sig med sina frågor.

På Skarpnäcks folkhögskola i Stockholm är syftet också att bryta med sociala mönster och på samma sätt som i Storuman vill man sänka trösklar och vidga vyer och ge deltagarna en känsla av och en förståelse för det samhälleliga sammanhang de är en del av.

Se filmerna om mental träning

 

med Mikael Junglind från studerandehälsan på Västerbottens folkhögskola

 

Introduktion

 

Motivation och målsättningar

 

Självförtroende

 

Avslappning

 

Konsten att komma igång

 

Självkritik

Hur gör vi?

Mental träning och förberedelser

Inställningen på Storuman är att alla ska kunna vara med på allt. Vid starten är många negativt inställda till att röra sig utanför klassrummet, men genom mental träning och förberedelser ser skolan till att alla får rätt förutsättningar att vara med på aktiviteterna. På Storuman arbetar man mycket med självledarskap och motivation och får där hjälp av studerandehälsans mentala coach (se intervju nedan).

Bubbelhoppa

På Skarpnäcks folkhögskola inspireras man av Emma Stenströms bok Bubbelhoppa. Stenström är docent på Handelshögskolan i Stockholm. Boken är en forskningsbaserad verktygslåda för att förstå sina egna och andras bubblor.

Läs vidare

Stenström, E. (2023). Bubbelhoppa: en metod för att förstå andra. Volante.

Delaktighet och tydlighet

På Skarpnäcks folkhögskola ser man att närvaron höjs när deltagarna görs delaktiga och får vara med och inspirera till och planera studiebesöken. Att ha ett tydligt upplägg underlättar också. I kommunikationen med deltagarna reder man ut vad, vilka, hur, när, varför studiebesöken ska göras.

Betydelsen av gemenskap

I möjligaste mån promenerar man till besök utanför skolmiljön i Storuman. På köpet får man ett friskvårdsmoment och tillfälle att prata på ett lättsamt sätt. I andra fall tar man bussen. När alla är med

  • stärks gemenskapen eftersom man får uppleva saker tillsammans
  • skapas möjlighet att reflektera tillsammans

Utvärdering

På Storuman använder man Mentimeter för att utvärdera aktiviteterna. Syftet är att alla ska få svara anonymt. 

Ibland skapar skolan gruppsamtal genom att deltagarna får kasta en boll till varandra och den som har bollen får prata till punkt. När språkklasser blandas med allmän kurs bidrar samtalen till integration och språkträning. 

Exempel på studiebesök 

Universitet, Komvux, yrkeshögskola, Arbetsförmedlingen, fastighetsbolag, kommunen, äldreboenden, polisen, naturområden

Exempel på föreläsningar 

Suicide Zero, jobbmässor, workshopen Rekryterare för en dag som går ut på att deltagarna själva får låtsas vara arbetsgivare som ska anställa. Syftet är att få syn på hur en arbetsgivare kan tänka. 

Hur blev det?

”Här finns ju helt vanliga människor”, sa en deltagare från Storuman förvånat efter besöket på universitetet. Det visar att många har föreställningar om vidare studier och arbetsliv och hur viktigt det är att vyer vidgas och att trösklar sänks. De enkla och lättsamma utvärderingarna genom samtal, Mentimeter och bollkastningen, gör att personalen genast får reda på hur deltagarna upplevt aktiviteten och deltagarna får möjlighet att träna sig på att reflektera. 

Skolan upplever att deltagarna går från att uppleva motstånd och jobbiga känslor till att få nya intryck och bli påfyllda med inspiration, tankar och mod inför sitt framtida liv. 

På Skarpnäck har deltagarnas delaktighet i planeringen, möjligheten att välja vilka studiebesök som är intressanta för dem själva och det tydliga upplägget bidragit till hög närvaro.

Läs intervjun

Skapa förändring i små steg, med Mikael Junglind, mental coach på Västerbottens folkhögskola

Läs reportagen 

Studie- och yrkesvägledning som en självklar del av utbildningen. På Skarpnäcks folkhögskola vill man ingjuta hopp och motivera deltagare på allmän kurs genom att tidigt presentera möjliga vägar till arbete och vidare studier. 

Studiebesök och reflektionscirklar ökar närvaron och studiemotivationen. Vindelns filial i Umeå är en del av Västerbottens folkhögskola tillsammans med Storuman. På Vindeln jobbar man med att koppla behörighetsgivande ämnen till studiebesöken.