Omvärldskunskap

Uppdaterad: 16 oktober 2024

Var är vi?

På Storumans folkhögskola ser man behov av att rusta deltagare för framtiden.

Vart ska vi?

Målet är att stärka deltagarnas självledarskap genom att ge dem en ökad kunskap om samhället, sin livssituation, arbetsmarknaden och studier och att utmana dem på sätt som ger dem nya infallsvinklar och tankar om sina möjligheter. De ska också kunna känna sig säkra på var de kan få samhällsinformation och vart de kan vända sig med sina frågor.

Hur gör vi?

Inställningen "alla ska vara med på allt" handlar om att 

  • sänka trösklar och vidga vyer
  • stärka gemenskapen genom att uppleva saker tillsammans
  • få möjlighet att reflektera tillsammans

Vid starten är många negativt inställda till att röra sig utanför klassrummet, men genom mental träning och förberedelser ser skolan till att alla får rätt förutsättningar att vara med på aktiviteterna. På Storuman arbetar man mycket med självledarskap och motivation och får där hjälp av studerandehälsans mentala coach (se intervju nedan).

I möjligaste mån promenerar man till besök utanför skolmiljön. På köpet får man ett friskvårdsmoment och tillfälle att prata på ett lättsamt sätt. I andra fall tar man bussen. 

I klassrummet gör man en digital utvärdering. På Storuman använder man Mentimeter. Syftet är att alla ska få svara anonymt. 

Ibland skapar skolan gruppsamtal genom att deltagarna får kasta en boll till varandra och den som har bollen får prata till punkt. När språkklasser blandas med allmän kurs bidrar samtalen till integration och språkträning. 

Exempel på studiebesök: Universitet, Komvux, yrkeshögskola, Arbetsförmedlingen, fastighetsbolag, kommunen, äldreboenden, polisen

Exempel på föreläsningar: Suicide Zero, jobbmässor, workshopen Rekryterare för en dag som går ut på att deltagarna själva får låtsas vara arbetsgivare som ska anställa. Syftet är att få syn på hur en arbetsgivare kan tänka. 

Hur blev det?

”Här finns ju helt vanliga människor”, sa en deltagare förvånat efter besöket på universitetet. Det visar att många har föreställningar om vidare studier och arbetsliv och skolan ser genom sina utvärderingar att deltagarnas vyer vidgas och att trösklar sänks. De enkla och lättsamma utvärderingarna genom samtal, Mentimeter och bollkastningen, gör att personalen genast får reda på hur deltagarna upplevt aktiviteten och deltagarna får möjlighet att träna sig på att reflektera. 

Skolan upplever att deltagarna går från att uppleva motstånd och jobbiga känslor till att få nya intryck och bli påfyllda med inspiration, tankar och mod inför sitt framtida liv. 

Läs intervjun

Skapa förändring i små steg, med Mikael Junglind, mental coach på Västerbottens folkhögskola

Läs vidare 

Studiebesök och reflektionscirklar ökar närvaron och studiemotivationen. På Vindelns folkhögskola kopplas studiebesök till behörighetsgivande ämnen.