Fysisk hälsa på schemat

Uppdaterad: 29 oktober 2024

Var är vi?

På Storumans folkhögskola har flera deltagare utmaningar med sitt mående och sin motivation. 

Vart ska vi?

Målet är att sänka trösklar och vidga vyer. Det betyder att skolan vill göra det enklare för deltagarna att våga prova något som skapar ett bättre mående. I det här fallet handlar det om fysisk hälsa, men huvudsyftet är att få deltagarna att förstå att man i små, små steg kan skapa positiv förändring i livet i stort.

Sänka trösklar = göra det enkelt

Vidga vyer = prova saker som man inte gjort förut och som stärker individen att våga ta nya steg. 

Hur gör vi?

Förhållningssättet: Man tar hjälp av studerandehälsans mentala coach som stöttar både deltagare och personal (se intervju nedan). Klassen jobbar sedan vidare med detta förhållningssätt. (Storuman och Vindeln är delar av Västerbottens folkhögskola. De har en gemensam studerandehälsa.)

Till vardags: Under skoldagen kör personalen korta pulspass med deltagarna. När man gör det enkelt krävs inga ombyten eller andra hinder. 

Steg för steg: Lärarna avsätter vissa längre lektioner för att gå igenom rörelser, man använder skolans gym och idrottshallar för att vidga vyerna ytterligare. Deltagarna får prova på idrotter av olika slag och fjällmiljön skapar goda förutsättningar för utomhusaktiviteter som fjällvandring och slalom.

Utmaningarna: Det finns ett stort motstånd hos många deltagare. Därför är det viktigt att vara envis och att personalen har en lekfull och lättsam inställning till aktiviteten. Personalen ser till att alla utmanar sig, men ändå känner sig bekväma. Om någon deltagare absolut inte vill göra övningarna i grupp kan man börja individuellt. Det är väsentligt att alltid lyssna in, men att också öppna upp för att deltagarna ska få chansen att vidga sina vyer.

Integration: För att jobba integrerande låter man delar av den här aktiviteten vara gemensam för deltagare från allmän kurs och för dem som läser svenska som andraspråk.

imagej4r8.png

Se filmerna om mental träning

 

med Mikael Junglind från studerandehälsan på Västerbottens folkhögskola

 

Introduktion

 

Motivation och målsättningar

 

Självförtroende

 

Avslappning

 

Konsten att komma igång

 

Självkritik

Hur blev det?

Vid slutet av terminen är alla med och frågar efter pulspassen. Deltagarna uttrycker att de mår bättre och att det också har blivit en social sammanhållning av att göra något tillsammans. När aktiviteten görs med en annan klass ökar integrationen på skolan. Det skapar i sin tur större tillit och delaktighet och en känsla av tillhörighet och större nyfikenhet på varandra. 

Metoden ger verktyg för att ta itu med andra hinder på liknande sätt, genom att ta små steg för att ändra vanor, sänka sina egna trösklar och vidga sin egna vyer.

Läs intervjun

Skapa förändring i små steg, med Mikael Junglind, mental coach på Västerbottens folkhögskola