Gruppdynamiska övningar

Uppdaterad: 14 november 2024

Var är vi?

Begränsad självkänsla och jag-uppfattning leder till en förväntan av misslyckande hos flera av deltagarna på Vindelns filial i Umeå. Många har svårt att hantera sociala sammanhang. För vissa handlar det om att man levt i subgrupper. 

Vart ska vi?

Målet är att deltagarna ska:

  • våga kliva in i en grupp 
  • hitta sin plats i gruppen 
  • utveckla sina åsikter och ge uttryck för dem inom gruppen  
  • höra och respektera andra gruppdeltagare 
  • se värdet i att tillhöra 

Hur gör vi?

Skolan skapar en egen modell som man kallar Jaget, gruppen, omvärlden. I stora drag handlar den om att ha mindre fokus på diagnos och personliga utmaningar och mer på vad som funkar, att bygga konstruktiva relationer, att öva sig i reflektion samt att arbeta med görandets pedagogik och praktisk bildning genom studiebesök(se nedan).

En metod i modellen handlar om gruppen.

På Vindeln börjar man med att ställa frågorna:

  • Varför är vi här och vad är gruppens syfte? 
  • Hur ska vi nå målet utifrån syftet? 
  • Vad gör vi och vilka konsekvenser får det? 

Var fjortonde dag har en pedagog från studerandehälsan utbildning i gruppdynamik och gruppdynamiska övningar i klassen. Hon arbetar utifrån de vetenskapligt beprövade metoderna FIRO och IMGD. Teorin bakom FIRO utgår från att det finns tre dimensioner i relationer: inkludering, kontroll och ömhet. Alla människor har behov av att på något sätt tillhöra en flock. Utifrån den drivkraften kan goda relationer skapas.

Efter tolv träffar övergår arbetet till praktiskt utövande i grupparbeten som genomförs inom de vanliga behörighetsgivande ämnena. Det arbetet observeras och kommenteras av pedagogen från studerandehälsan i samarbete med ämnesläraren. Syftet är att få syn på vad som fungerar bra och vad som fungerar mindre bra utifrån gruppens funktionalitet. 

Hur blev det?

Så här säger en deltagare:

" Första terminen här handlade det mycket om att vi är olika och vi fick öva oss i sociala sammanhang. Förut vågade jag inte göra några presentationer. Nu kan jag. Jag kunde nog inte ana att jag skulle kunna vara trygg i mig själv som jag är idag. Min personliga utveckling har verkligen tagit ett jätteskutt framåt. "

 

Så här säger Tomas Tjäderborn, kursföreståndare:

" Vi upplever att vi har fått en väldigt tydlig stämnings-/klimatförskjutning i klassen. Vi har fått en klass som är mycket mer omhändertagande än tidigare år. "

Fakta om FIRO och IMGD

Will Schutz (1925-2002) amerikansk psykolog och forskare, skapade FIRO-modellen (Fundamental Interpersonal Relations Orientation) som fokuserar på mellanmänskliga relationer och behov under de första stadierna av grupputveckling.

Susan Wheelan (1945-2019) amerikansk psykolog och forskare, byggde vidare på FIRO-modellens insikter om tillhörighet och kontroll, men lade till fler steg för att bygga grupper som kan arbeta bra tillsammans över tid.

Wheelans IMGD-modell (Integrated Model of Group Development) består av fem faser:

  1. Beroende och tillhörighet – Gruppen är ny och medlemmarna är beroende av ledaren. Fokus ligger på att skapa trygghet och tillhörighet.
  2. Motberoende och konflikt – Gruppen genomgår en fas av ifrågasättande, där medlemmarna testar gränser och konflikter kan uppstå kring roller och makt.
  3. Tillit och struktur – När gruppen löser sina konflikter, bygger tillit och skapar en stabil struktur kan de börja arbeta mer effektivt tillsammans.
  4. Arbete och produktivitet – I denna fas har gruppen hittat sin rytm, arbetar självständigt och uppnår hög produktivitet. Samarbete och måluppfyllelse står i centrum.
  5. Avslut – Denna fas inträffar om gruppen är temporär. Det handlar om att avsluta arbetet och grupprelationerna på ett konstruktivt sätt.

Läs vidare

Schutz, W. C. (1958). FIRO: A three-dimensional theory of interpersonal behavior. Rinehart 

Wheelan, S. A. (2022).Att skapa effektiva team: en handledning för ledning och medlemmar. Studentlitteratur 

Läs reportaget

Från kaos till ordning och arbetsglädje om modellen Jaget, gruppen, omvärlden