Jaget, egenmakten och ansvaret
Var är vi?
På Vindelns allmänna kurs i Umeå upplever personalen att vissa deltagare behöver stärka sin självkänsla och träna sig på att inte vara rädda för att misslyckas när de provar nya saker.
Vart ska vi?
Målet är att deltagarna ska
- träna sig i att sätta mål och delmål som är rimliga och ändamålsenliga.
- hitta motivation för olika saker men framför allt motivation till utveckling.
- öva uthållighet när livet (och skolan) känns som en enorm utmaning.
- stärka och jobba med sin självkänsla.
Hur gör vi?
Skolan skapar en egen modell som man kallar Jaget, gruppen, omvärlden. En metod i modellen handlar om jaget enligt följande:
Läs vidare
Eriksson, M. (2015). Salutogenes: om hälsans ursprung-från forskning till praktisk tillämpning. Liber.
Strandberg, L. (2017). Vygotskij i praktiken. Norstedts
- Lärarlaget hämtar inspiration från den ryska psykologen Lev Vygotskijs (1896 – 1934) pedagogiska principer. De handlar om att uppmuntra socialt samspel och lärande, stötta individen och släppa taget när deltagaren blivit självgående, engagera deltagarna i praktiska och relevanta projekt och att utveckla språk och uttryck.
- Skolan jobbar med ett salutogent förhållningssätt och lägger därmed mindre fokus på diagnoser och utmaningar och mer på vad som funkar för individen.
- Skolans mentala coach har motiverande samtal med gruppen var fjortonde dag.
Hur blev det?
Vid utvecklingssamtal får skolan tydliga signaler från ett antal deltagare som upplever att de har genomgått förändringar i synen på sig själva. De säger att den mentala träningen har bidragit till en positiv utveckling.
Så här säger Tomas Tjäderborn, kursföreståndare:
" Förut försökte vi lösa problem. Nu lägger vi mindre tid på diagnoser och utmaningar och fokuserar mer på vad som fungerar för varje individ och för gruppen i stort. Deltagarna vinner på att sätta egna, rimliga mål och att inte se sig som objekt för andras beslut eller som offer för omständigheter. "
" Övningar stärker jaget och värderingarna. I förlängningen vill vi att deltagarna får syn på sina egna styrkor och vågar börja drömma om en framtid. "
Se filmerna om mental träning
med Mikael Junglind från studerandehälsan på Västerbottens folkhögskola
Läs vidare
Eriksson, M. (2015). Salutogenes: om hälsans ursprung-från forskning till praktisk tillämpning. Liber.
Strandberg, L. (2017). Vygotskij i praktiken. Norstedts
Läs intervjun
Fokusera på det som funkar bra och skapa förändring i små steg – med Västerbottens folkhögskolas mentala coach Mikael Junglind
Läs reportaget
Från kaos till ordning och arbetsglädje som handlar om skolans modell Jaget, gruppen, omvärlden