Deltagarekonomi

Nya rutiner, dialog och drop in en gång i veckan har gjort att deltagarna betalar sina fakturor i tid och har fått en bättre förståelse för sin privatekonomi.
Uppdaterad: 8 oktober 2024

Var är vi?

När många deltagarfakturor lämnas obetalda börjar Blekinge folkhögskola fundera på vad det kunde bero på.

Vart ska vi?

Skolan bestämmer sig för att skapa nya rutiner för betalning. Samtidigt vill man öka deltagarnas kunskap och förståelse för vardagsekonomi.

Hur gör vi?

  • Inbetalningarna synkas med CSN:s utbetalningar vilket innebär att deltagarna betalar i förskott när de har pengar på sina bankkonton. 
  • Skoladministratören ser över de ekonomiska underlagen två gånger i månaden. Vid obetald faktura skickas påminnelsemail omgående. Administratören och deltagarstödjaren bjuder samtidigt in deltagaren till dialog om ekonomin.
  • Om betalning inte sker blir deltagaren kallad till samtal med rektor och deltagarstödjare. Handlingsplan och uppföljningsamtal bokas in. 
  • Administratören och deltagarstödjaren erbjuder privatekonomisk drop in en gång i veckan för att deltagarna ska få chansen att öka sin kunskap.

Hur blev det?

Betalningarna fungerar bättre och deltagarna har fått en ökad kunskap om sin privatekonomi.

– Vi var rädda att vi skulle bli sedda som ”fakturapoliser”, säger deltagarstödjare Susanne Berntsson. Det skulle kunnat bli ett hinder eller komplicera kontakten med deltagarna, men det blev faktiskt tvärtom. Skuld- och skamkänslorna minskade och egenmakten ökade. Våra ekonomimöten har känts både avslappnade och positiva.