Marieborgs ISEP

På Marieborgs folkhögskola har man skapat en handbok för den individuella studie- och etableringsplanen ISEP. Här kan du ta del av den!
Uppdaterad: 14 april 2025

Var är vi?

I enlighet med villkoren för statsbidrag ska folkhögskolan upprätta en studieplan tillsammans med deltagare på allmän kurs. Studieplanen ska vara skriftlig och innehålla uppgifter om både kursinnehåll och omfattningskrav. 

Studieomdömet är folkhögskolornas egen form för bedömning av den studerandes förmåga till vidare studier och dess utformning är ett uttryck för folkhögskolans kunskapssyn och pedagogiska särart.

Folkhögskolan har också en särskild modell för att intyga behörighet till högre studier

Läs mer om Villkoren för statsbidrag, omdömen och intyg här och om deltagarens rättigheter att få en individuell studieplan här.

Vart ska vi?

Genom att lägga till ett E i den individuella studieplanen poängteras även betydelsen av deltagarens etablering på skolan, det vill säga hälsa, vardagsliv och gemenskap, samt studie- och yrkesförberedelser inför framtiden.

ISEP ska fungera som ett verktyg för samtal, reflektion och utveckling för såväl deltagare som personal. 

Hur gör vi?

ISEP och GDPR

Transparens: Informera deltagarna om vilken information som samlas in, varför den samlas in, och hur den används

Relevans: Skriv endast in den information som är nödvändig och undvik personliga detaljer och känslig information

Säkerhet: Se till att alla personuppgifter skyddas mot obehörig åtkomst

1. Information gällande ISEP:

Introduktion till studieplanering 

Villkor vid bristande studiestart

2. Terminssamtal

Terminssamtal – Ny deltagare 

Terminssamtal – Deltagare som fortsätter

Terminssamtal – Deltagare som gör sin sista termin

3. Samtalsmanualer

Skolans studie- och yrkesvägledare genomför ett etableringssamtal när deltagare påbörjar sina studier i allmän kurs på gymnasienivå

Etableringssamtal

Klasslärare ansvarar för att genomföra 2-3 samtal/termin med varje enskild deltagare. 

Kartläggningssamtal

Reflekterande- och målsättande samtal

Uppföljning av samtal

Avslutande samtal

Om en deltagares frånvaro överstiger 20% och/eller det finns frågetecken kring aktivt deltaganden finns en utarbetad hanteringsplan kring hur vi sa gå tillväga då

Hantering av frånvaro

4. Självskattningar

Självskattning vid studiestart

Självskattning vid avslut

Hur blev det?

Den generella bilden är att deltagarna har fått större förståelse för sina studier och för sina framtidsmål. En omfattande utvärdering sker under våren.