Utvärdering vid avslut

Bildning handlar om ämneskunskaper i kombination med personlig utveckling, kritiskt tänkande och samhällsengagemang. Genom en avslutande reflektionsövning får deltagare och lärare på Malmö folkhögskola syn på meningsfulla bildningsögonblick.
Uppdaterad: 11 september 2025

Var är vi?

Genom folkhögskolan får deltagarna kunskaper och behörigheter och de gör också en personlig utvecklingsresa. 

Vart ska vi?

Malmö folkhögskola vill att deltagarna ska få chansen att reflektera över sin tid på folkhögskolan för att få syn på vad som skapat mening för dem själva och för andra. Målet är att skapa en känsla av sammanhang och att deltagarna ska få med sig insikter som är betydelsefulla för framtiden. 

Hur gör vi?

Deltagarna börjar med att fylla i en enkät. Den består av 24 frågor om livssituation, psykisk och fysisk hälsa, förkunskaper/kunskapsnivå, framtidsplaner och självförtroende kopplat till studier. Hälften handlar om hur det var när de började på skolan. De sista tolv ska besvara hur de upplever situationen när de avslutar sina studier. 

Enkäten fungerar som ett underlag för samtal under avslutsaktiviteten. Då ska deltagarna rita upp en tidslinje och göra nedslag vid tidpunkter som skapat störst förändring, det vill säga formativa bildningsögonblick. 

Hur blev det?

Deltagarna fick syn på vad som varit meningsfullt under tiden på skolan både gällande den individuella utvecklingen och gruppens. De kunde beskriva sin progression och övningen lärde dem att reflektera inför livet framåt. Oavsett hur bra studierna hade gått fick de insikter om vad de egentligen lärt sig och vad som varit meningsbärande under tiden på skolan. Genom att lyssna på andra deltagare skapades en känsla av sammanhang och en gemensam berättelse om jaget och gruppen som de medverkande och personalen upplevde som betydelsefull. 

Nyfiken på resultatet? Läs mer här!

Läs vidare om forskning kring reflektion

Ruhi Tyson är docent i pedagogik och han utforskar formativa bildningsögonblick, det vill säga, hur särskilda situationer eller insikter leder till kunskap. Läs intervjun med Ruhi Tyson om bildning och reflektion här.