Illustrationsmetoden
Var är vi?
Många av deltagarna på Malmö och Eslövs folkhögskolor har läs- och skrivsvårigheter och/eller utmaningar med koncentration och motivation. Flera har också ett annat modersmål än svenska.
Vart ska vi?
Lärarna vill att deltagarna ska få en fördjupad förståelse för komplexa ämnen som maktfördelning i demokratier, olika naturvetenskapliga fenomen eller klimatförändringar.
Hur gör vi?
Samhällskunskap: Lärarna visar en illustration på exempelvis statsmaktens fördelning i Finland. Sedan får deltagarna själva rita en liknande bild av det svenska systemet. Deltagarna får hjälp med att hitta källor, en detaljerad beskrivning av vad de behöver få med och de kan använda ILT Educations digitala tjänst Begreppa som förklarar svåra begrepp.
Deltagarna får skissa på A4 för att sedan göra sin illustration klar på A3. Färger, symboler och utskrifter får användas. Pennor, lim, tejp, saxar och papper finns tillgängligt.
Vissa deltagare kan få spela in sina presentationer. Andra kan göra mer informella framträdanden för läraren.
Illustrationsmetoden avslutas med ett quiz som både innehåller frågor om ämnet och om metoden i sig. Quizet görs anonymt, men visar om det är något som deltagarna behöver fördjupa sig i ytterligare och många använder svaren för att ställa frågor och gör om det för att testa sig själva.
Naturkunskap: Deltagarna får exempelvis se en film om jordens vattensystem. De förbereds genom att i förväg få några frågeställningar att fundera över under filmen. De ombeds göra anteckningar och får sedan svara på frågor. Dessa besvaras i bilder som deltagarna gör på A2-papper. Till stöd har de sina anteckningar och en atlas. Därefter får deltagarna läsa ett par fördjupande artiklar och ska sedan svara på frågor om dem utifrån sina bilder. Upplägget innehåller således tre moment:
- Att anteckna medan man tittar på film
- Att skapa modeller på papper
- Att läsa texter och att reflektera i text
Hur blev det?
Lärarna upplever att deltagarna får en helt annan förståelse för komplexa ämnen när de får jobba på det här sättet. Diskussionerna blir bättre och deltagarna är mer engagerade och kan göra jämförelser och dra egna slutsatser, vilket tyder på att de fått goda insikter.
Så här säger några av deltagarna:
"Jag tycker att så som vi har arbeta nu har varit riktigt bra. Det är bättre än att skriva en lång text."
"Jag tycker det var bättre och förklara med en bild än att skriva en text för man kan förklara vad man menar på ett annat sätt."
"Jag tycker att de bra för att man får närmare bild hur det ser ut och man får förstår det mer ."
"Kul med något praktiskt men svårt."
Forskning och vetenskap
I sin bok Learning as a generative activity: Eight Learning Strategies That Promote Understanding menar forskarna Logan Fiorella och Rochard E. Mayer att inlärning gynnas av åtta strategier. Två av dem handlar om att sammanfatta med egna ord och att rita.
Fiorella, L., & Mayer, R. E. (2015). Learning as a generative activity. Cambridge university press.
I en forskningsartikel skriver Logan Fiorella och Qian Zhang om vinsterna med att lära genom att rita:
Zhang, Q., & Fiorella, L. (2021). Learning by drawing: When is it worth the time and effort? Contemporary Educational Psychology, 66, 101990.