Screening
Var är vi?
Många deltagare på allmän kurs har haft svårigheter att klara av skolan tidigare och har inte fått det stöd de behöver. Vissa känner inte till orsakerna till sina utmaningar.
Vart ska vi?
Syftet är att stärka deltagarnas självförtroende och motivation och möjlighet att klara av sina studier.
Hur gör vi?
- Malmö folkhögskola arbetar med kartläggning av dyslexi och dyskalkyli vid skolstarten för att alla deltagare ska få rätt förutsättningar.
- Kartläggningen består av tester, frågeformulär och uppföljande samtal. Därefter kan skolan erbjuda olika hjälpmedel, alternativ redovisning och stöd i planering.
- Specialpedagogen spelar en central roll när det gäller att analysera resultaten, ge stöd och informera kollegiet för att säkerställa att undervisningen anpassas utifrån deltagarnas behov.
- Syftet med att alla deltagare får göra samma test är att ingen ska känna sig exkluderad och för att man ska få syn på stödbehov i ett tidigt stadium.
Screeningen går till såhär
Tester
Under deltagarnas första skolvecka görs olika screeningtester. Malmö folkhögskola har valt att samarbeta med Kognitivt Centrum som är en privat aktör som arbetar med utbildning och testutveckling.
Jacobsons LäsKedjor mäter hur snabbt deltagarna kan identifiera enskilda ord i långa serier av sammansatta ord utan mellanrum, som exempelvis "katthusdörrmatta". Testet ger en indikation på läsarnas fonologiska och ortografiska avkodningsförmåga. Det är särskilt användbart för att bedöma läshastighet och flyt hos personer med varierande läsförmåga.
Läskedjorna kan användas som ett första steg för att stötta individer till en bättre avkodning. Testet ger dock ingen information om läsförståelse och djupare språkförmåga.
Adlers Förmåga att snabbt se mängd används för att bedöma en persons subitizingförmåga, det vill säga tal- och antalsinne. Kan deltagaren se att det ligger fem äpplen på bordet utan att räkna till fem? För större antal än fem kan de flesta behöva räkna eller använda grupperingsstrategier.
Med hjälp av Adlers Färdighetstest i matematik kan man mäta deltagarnas grundläggande räknefärdigheter och matematiska nivå när det gäller räknesätten addition, subtraktion, multiplikation och division.
Kognitivt Centrum erbjuder utbildning och material för den som vill använda sig av ovanstående metoder.
Testerna i förhållande till ansökan
Studie- och yrkesvägledaren och specialpedagogen matchar resultaten från testerna med vad deltagarna har skrivit i sina ansökningar.
Samtal
Specialpedagogen träffar deltagarna i individuella samtal för att tillsammans reda ut vad lärare, mentor eller annan personal kan behöva känna till. I samtalen kan det hända att deltagaren vill få hjälp med att ta kontakt med vården för eventuell utredning av dyslexi, dyskalkyli eller neuropsykiatrisk funktionsnedsättning. Samtalen är en av de viktigaste pusselbitarna i metoden. Specialpedagogen får ofta veta viktiga saker som exempelvis kan handla om deltagarnas mående. Utifrån samtalen kan specialpedagogen och deltagaren göra en realistisk plan för framtiden.
Kollegial samverkan kring deltagaren
Specialpedagogen går, med deltagarens samtycke, igenom resultaten i kollegiet en till två gånger per år.
De insatser som erbjuds kan vara tillgång till inlästa texter, stöd i studieteknik och planering, digitala hjälpmedel för stavning och andra verktyg, enskilt stöd.
Hur blev det?
Utvärderingar visar att metoden uppskattas av personalen som i ett tidigt skede får vetskap om deltagarnas utmaningar. 65 av 100 deltagare har svarat på en enkät med 6 frågor. En tredjedel av deltagarna uppger att de blev förvånade av resultatet. Den allmänna bilder är att testen skapar en bra grund för att prata om diagnoser. Skolan upplevs som inkluderande och deltagarna uppskattar metoden för kartläggning.
Så här säger en av deltagarna:
" Tyckte det var jättebra att börja med det, då jag inte hade gått i skolan på länge och var osäker på vad jag behövde hjälp med och inte. Jag trodde att mitt resultat skulle vara mycket värre än det var. "