Språkmöten
Var är vi?
På Vadstena folkhögskolas filial i Motala upplever många deltagare med svenska som andraspråk att det är svårt att möta svenskar. Deltagarna har behov av mycket språkundervisning och erfarenheter som främjar etableringen i samhället.
Vart ska vi?
Syftet med metoden är att skapa meningsfulla möten mellan etablerade svenskar och utrikes födda deltagare. Målet är att bidra till språkutveckling och att öka toleransen och förståelsen mellan människor i Motala.
Hur gör vi?
Under en lektion per vecka har Allmän kurs profil: Svenska språket och kursen Aktiv senior ett gemensamt bildningstillfälle.
Det kan handla om femkamp och Kahoot, spel och lekar eller tipspromenad och fria eller uppstyrda samtal utifrån ett tema med av pedagogen skapade frågor om exempelvis hälsa, arbetsliv eller religion. Deltagare säger:
“Det är viktigt att både kunna skratta tillsammans och vara seriösa.”
Undervisningens innehåll planeras av pedagogen tillsammans med deltagarna, där deltagarna får vara med och önska och påverka sin tid tillsammans. Alla lektioners innehåll genomförs under någon form av paruppdelning eller mindre grupper. Pedagogen har löpande utvärderingar med båda grupper för att följa upp vad de tycker fungerar bra och vad som kan bli bättre. Pedagogen är lyhörd och anpassar undervisningen efter deltagarnas önskemål så att interaktionen mellan alla individer blir så bli så gynnsam som möjligt ifråga om utbyte.
Vadstena folkhögskola har erfarit att det är mycket viktigt att
- informera samtliga deltagare om samundervisningen
- ha en tydlig målsättning för varje aktivitet
- lyssna in deltagarnas förslag
- arbeta med klassrumsnormer och namnbrickor
Hur blev det?
I utvärderingen har Vadstena folkhögskola uppmärksammat att det är viktigt att anpassa frågorna efter deltagarnas behov. De aktiva seniorerna är väl etablerade i Sverige, har ofta höga utbildningar och är vana att säga vad de tycker. Deltagarna som läser svenska som andraspråk kan behöva längre tid och det är väsentligt att bygga upp ett förtroende för att få ärliga svar på frågorna man ställer.
Initialt stötte samundervisningen på en del motstånd för att deltagarna inte hade informerats och för att strukturen inte var tydlig. Sedan man hittat gemensamma målsättningar att arbeta mot har verksamheten flutit på mycket bra och givit mersmak för alla inblandade deltagare och pedagoger. Att främja initiativ och engagemang från deltagarna i samundervisningen har varit en stark framgångsfaktor.
Så här säger deltagarna från Aktiv senior och Allmän kurs profil: Svenska språket i Motala:
”Tycker att det är kul med samtal.”
”Man känner att man gör en insats. De behöver kontaktytor med svensktalande personer. Berikande man annars inte hade träffat eller pratat med.”
”I början var jag avvisande till hela idén, men nu tycker jag att jag börjar känna dem.”
”Integration. Blir bra!”
”Vi har fått ökad förståelse för varandra. Tex. Olika syn på polisen. Det blir intressant. Vissa tillfällen har blivit mycket bra.”
”Vi har fått Vi-känsla.”
”När vi möts i affären så hälsar vi på varandra.”
”Vissa personer saknar jag när de inte är här.”
”Här kan språkgruppen möta människor som har olika yrken etc. De får glimtar av en annan värld.”
”Roligt att lära sig lite om dem som går i språkgruppen, om deras kultur. Hur det fungerar i deras länder.”
”De är väldigt trevliga”
”Man kan mötas på stan och då skiner de upp.”
”Jag blev berörd i olika samtal. Berörande att höra dem berätta och hur de kan ha det.”
”Helheten har varit väldigt bra. Det har varit en inkörningsperiod. Upplever det som positivt.”
”De är intresserade av mig och min kultur också! Det trodde inte jag.”
”Samtalen blir bra där alla får komma till tals eftersom det är en tydlig samtalsmetodik.”
”Många av oss infödda svenskar känner oss rädda för invandrare, och här får vi faktiskt träffa människan bakom gruppen.”
”Vi har upptäckt att vi är mer lika än olika.”
Så här säger den ansvarige pedagogen efter utvärderingen:
“Det gläder mig att grupperna uppskattar vårt projekt och att de tycker att det blir bra möten. Det är fint att se att på bara några veckor så känns det som att det är en helt annan dynamik mellan grupperna och en mycket goare inställning från seniorgruppen. Det här ger mig självförtroende att köra på.”