Studiebesök och reflektionscirklar

Uppdaterad: 14 oktober 2024

Var är vi?

Hög frånvaro, social fobi och en känsla av utanförskap eller att leva i en främmande värld utgör utmaningar för deltagare på Vindelns allmänna kurs i Umeå. 

Vart ska vi?

Målet är att öka närvaron, studiemotivationen, självledarskapet och förmågan att reflektera och utvecklas individuellt och med stöd av gruppens gemensamma erfarenheter och tankar. Syftet är att ge deltagarna omvärldskunskap och en känsla av sammanhang och tillhörighet i samhället. 

Hur gör vi?

1. Regelbundna studiebesök utifrån behörighetsgivande ämnen. Exempel på upplägg:

Skärmavbild 2024-10-08 kl. 15.45.15.png

2. Varje studiebesök följs upp av en reflektionscirkel. Övningen görs både muntligt i grupp och skriftligt i fyra steg: 

  • Beskrivning – vad hände? 
  • Känslor – vad tänkte och kände du? 
  • Värdering – vad var positivt och negativt? 
  • Analys – vad kan du lära dig av detta? 

 

Hur blev det?

Närvaron och studiemotivationen ökade. 

Så här säger en deltagare:

" Studiebesöken har varit jättebra för att vi ska komma utanför våra comfort zones. Man får tips och idéer och utmanas att tänka nytt. Eftersom vi arbetar med reflektion direkt efter studiebesök kan man genast sätta ord på sin känsla och sina upplevelser och också höra vad de andra tänker och känner. Jag har verkligen lärt mig hur givande det är att prata i grupp. Det är också nyttigt att arbeta med texter om sina upplevelser. Jag har börjat reflektera över mina dagar även hemma. Jag gör det faktiskt varje kväll. Det får mig att bli mer här och nu. Om jag resonerar kring mina upplevelser och reflekterar över dem så kan jag tänka på hur jag skulle kunna göra annorlunda framåt. Det är utvecklande. " 

 

Så här säger Tomas Tjäderborn som är kursföreståndare:

" Reflektionscirkeln har haft en oväntad effekt där tystlåtna har börjat uttrycka sig och formulera sig utifrån sina egna upplevelser. Som tillägg ger den skriftliga delen en bra bild av vad deltagarna fått med sig av ämnet. " 

" Förut försökte vi lösa problem. Nu lägger vi mindre tid på diagnoser och utmaningar och fokuserar mer på vad som fungerar för varje individ och för gruppen i stort. "

 

Läs reportaget

Från kaos till ordning och arbetsglädje som handlar om Vindelns metoder för att öka gruppsammanhållningen och hitta arbetssätt som skapar trygghet och gemenskap för både deltagare och personal. 

Vetenskap och forskning

Ruhi Tyson om bildning och reflektion