Logga EU

Vardagliga samtal för trygghet, gemenskap och motivation

På Blekinge folkhögskola har strukturerade vardagsmöten med skolans deltagarstödjare lett till att deltagarna känner sig sedda och får lättare att lösa sina utmaningar.
Uppdaterad: 14 oktober 2024

Susanne Berntssons roll var initialt att förestå internatet och att hjälpa deltagarna med den praktiska vardagen. Hon menar att det inte räcker för att alla ska må bra. Både internatboende och deltagare som bor utanför skolan behöver hitta gemenskapen och det sociala samspelet måste funka även utanför boendet.

Betydelsen av prat och socialt samspel

Genom skolans kartläggning av deltagarnas behov får personalen syn på att många behöver hjälp och stöd i det vardagliga livet och i skolarbetet. Det handlar om mående, motivation och kunskap om hur man ska navigera i olika sammanhang.

– Vi vill att deltagarna ska få insikt om sina styrkor och möjligheter att påverka sina livssituationer, säger Susanne Berntsson.

Strukturerad form för möten

För att öka kontakten med deltagarna på ett naturligt sätt har Susanne Berntsson skapat två arenor för samtal. Syftet är att stötta och coacha deltagarna och finnas tillgängliga för deras frågor. Morgonminglet i matsalen samt i entrévåningen är mötesplatser för deltagare, vare sig de bor på skolans internat eller inte. Susanne Berntsson finns på plats varje skoldag mellan klockan åtta och nio för att välkomna deltagare och stämma av dagsläget. Under lunchen finns hon också tillgänglig.

– Som stödjare fokuserar jag på möjligheter och styrkor, säger Susanne Berntsson. Tillit och trygghet skapar gynnsamma förutsättningar för att deltagarna ska kunna ta itu med eventuella svårigheter själva och på en gång istället för att saker hinner växa och bli stora. Fält är ett annat forum där Susanne Berntsson möter upp deltagarna ute i den dagliga verksamheten eller på raster.

Vardagliga samtal på individ- och gruppnivå

Medan vi pratar kommer en deltagare fram och lägger en upp- och nedvänd lapp på bordet. Susanne Berntsson gömmer den snabbt i fickan.

– Så här är det hela tiden och det är så bra att deltagarna vet var de ska vända sig om de behöver prata om något som är viktigt för dem, säger hon. Det uppstår också fantastiska samtal om stort och smått, om sorg och glädje.

Utöver morgonminglet och forumet fält finns det utrymme för enskilda samtal och möten.

– Att ha olika former för möten gör att det finns sätt som passar alla, säger Susanne Berntsson.

Utvärdering ger metoden högt betyg

Enligt skolans enkät tycker deltagarna att forumen främjar både dem själva och gruppen:

" Att ett avslappnat sätt kunna hjälp att bolla ideer och ventilera, bli lyssnad , är guld värt! "

" ...lättare att diskutera de mindre sakerna som inte känns allvarliga nog för ett möte. "

" Stödet är väldigt närvarande och involverad och finns där när något hänt. Man vet ungefär var deltagarstödet håller hus, annars är det bara ett sms bort. "

" I både lättare och även mer allvarliga situationer upplever jag att gruppdialogerna varit givande. "

" När vi sitter och diskutera om saker och ting, det sätt lär jag mig mer än om jag sitter själv ex. när jag pluggar. "

" Man får ett bra stöd och känner sig inkluderad och sedd. Känns alltid som man har någon där, en vän som man kan vända sig till. "

" Fint att se deltagarstödet varje dag och känna trygghet att det finns någon som går runt och kollar läget. "

" Får oss att utmanar tankar och diskutera kring skolan och möjligheter. "

Läs om metoden Vardagliga samtal