Folkhögskolan och lokalsamhället

Uppdaterad: 2 december 2024

Var är vi?

I Södertälje är sex tusen personer arbetslösa. Sjuttio procent av dem är kvinnor. Det finns samtidigt stora arbetskraftsbrister i kommunen. 

Vart ska vi?

Målet är att folkhögskolan ska vara delaktig i utvecklingen kring att skapa ett inkluderande och hållbart arbetsliv för alla. För detta krävs breddad rekrytering, det vill säga att skolan når människor, som av olika skäl saknar egen försörjning. Det kan exempelvis bero på annan språkbakgrund, social utsatthet, funktionsmedsättningar eller psykisk ohälsa. Folkhögskolan vill medverka till att dessa personer får egenmakt så att de kan påverka sin livssituation och i förlängningen bli självförsörjande. 

Hur gör vi?

Samordning med externa parter: På Hagabergs folkhögskola finns det en person som samordnar insatsen. Genom löpande kontakt med kommunen, Arbetsförmedlingen och socialkontoret kartläggs individernas och samhällets behov. I det här fallet finns det exempelvis en brist på människor som kan arbeta inom industri och logistik. Skolan utgår från det regelverk som finns angående statsbidrag och matchar det med kommunens och Arbetsförmedlingens insatser. Praktikplatser anordnas i samverkan med näringslivet eller andra arbetsgivare i kommunen.

Vikten av informationsutbyte: Folkhögskolan informerar om vilka möjligheter som finns så att kommunen, Arbetsförmedlingen och näringslivet ges rätt kunskap om utbildningsfomen. Folkhögskolan informerar sig om vilka behov som finns hos samverkansparterna. Syftet är att skapa förtroende för varandras verksamheter och att bygga nätverk och kontakter.

Rätt stöd: På folkhögskolan görs en kartläggning av deltagarnas tidigare studier och erfarenheter för att kunna sätta in det stöd som varje individ behöver. Man tar fram kursplaner och utbildningsinnehåll.

För att lyckas behöver samordningspersonen:

  • hitta rätt kontakter på kommunen, Arbetsförmedlingen i näringslivet och civilsamhället och inte ge upp – målet är att förstå både deltagarnas och samhället behov 
  • ha möten med samtliga samverkansparter minst var fjortonde dag. Uppföljningen är nödvändig för att veta vad skolan kan behöva göra om något inte fungerar och den täta kontakten ger förutsättningar för en bra samverkan
  • informera kollegorna på skolan ordentligt så att alla vet hur samverkan med externa parter ser ut 
  • stämma av med skolledningen som har en överblick och som kan ge stöd när samarbeten stöter på utmaningar  
  • tillsammans med annan personal, följa upp deltagare på praktik varje vecka så att insatser kan sättas in tidigt för att nå framgång 

Hur blev det?

På Hagabergs folkhögskola började man med en kurs på tre månader, som vände sig till 16 kvinnor. Genom kommunen fick kvinnorna också göra praktik i tre månader. Hälften fick arbete på Scania efter insatsen. Folkhögskolan och samverkansparterna har bland annat lärt sig att deltagare med annan språkbakgrund kan behöva längre tid för att klara språket och att kontakten med arbetsplatsen måste vara tät under praktiken så att man kan lösa eventuella bekymmer i god tid.

Utifrån de erfarenheter man gjort har nu samverkan med Södertälje kommun, Arbetsförmedlingen och näringslivet stärkts. Man har en ständigt pågående dialog om möjliga samarbeten och samverkansvinster. På Hagabergs folkhögskola utvecklar man nu en ny inriktning på allmän kurs som handlar om industri och logistik. Man gör också kortare kurser med olika yrkesinriktningar som

  • lokalvård
  • vårdbiträde
  • detaljhandel
  • busschaufför
  • industri

 

Så här säger medverkande parter:

" På Scania har vi ett ansvar mot samhället. Dessutom behöver vi arbetskraft. Hagaberg har varit en viktig spelare i det här samarbetet. Folkhögskolan erbjuder lokaler och engagerade lärare och kan jobba med de där viktiga bitarna som har med språk och socialt samspel att göra. På en arbetsplats ställs höga krav på att komma i tid och att funka i en gemenskap." Tommy Söderström, projektledare Scania

" Vi vill samma sak, nämligen att människor ska kunna försörja sig själva och få egenmakt. Det är ingen enkel ekvation, men det viktiga är att alla vi som samverkar har ett pågående samtal så att det blir rätt utifrån individernas och samhällets behov och i enlighet med de regelverk vi har att förhålla oss till. " Maria Issa, resultatenhetschef Södertälje kommun

" Om vi har upparbetat goda relationer till varandra så kan vi hitta snabba vägar framåt för de individer som behöver det mest. " Besnik Morina, handläggare Arbetsförmedlingen Södertälje

" Personligen brinner jag för att alla ska få chansen. Jag vet att varenda individ kan vara en stor resurs för samhället och de måste få möjligheten att komma in i ett sammanhang. Med folkhögskolans unika utbildningsform kommer vi närmare människan och jag tror att alla kommuner skulle ha nytta av att samarbeta med folkhögskolor. " Reband Raza som samordnar insatser på Hagabergs folkhögskola

" Människor var väldigt snälla och jag kände mig bekväm och fick alltid hjälp om jag bad om det. Det var starkt motiverande att känna sig så hemma på skolan. Jag önskar att fler fick chansen att folkhögskola och jag kommer att tipsa andra om att ta vara på den möjligheten. " Nihal, deltagare Scaniaprojektet

 

Läs reportaget

om Folkhögskolan och lokalsamhället