Arbetsgrupper
Var står vi?
Utvecklingsarbete kan lätt uppfattas som jobbigt och tidskrävande.
Vart ska vi?
På Hagabergs folkhögskola vill man hitta rätt balans så att det ordinarie arbetet plus utvecklingsarbetet skapar effektivitet, delaktighet och arbetsglädje.
Hur gör vi?
Ordinarie arbetsgrupper
På Hagaberg leder två utvecklingsledare (delprojektledare) arbetsgrupper som arbetar med exempelvis internat och vardagsliv, pedagogik, ISEP, studie- och yrkesförberedelser, samverkan, hälsa, samt kollegialt lärande och utvecklingsarbete. Utvecklingsledarna stöttar arbetsgrupperna utifrån behov.
Möten och temporära arbetsgrupper
Varje ordniarie arbetsgrupp består av två till tre personer. Var tredje vecka möts alla grupper för att diskutera utmaningar och lösningar och vilka metoder man kan arbeta med inom området eller över yrkesgränser. Närvaro kan exempelvis vara ett ämne som diskuteras. Då bildar några personer som vill arbeta med just detta en temporär arbetsgrupp för att diskutera lösningar. Rektor eller studierektor medverkar alltid vid de ordinarie mötestillfällena. Syftet är att de ska vara väl informerade om det utvecklingsarbete som bedrivs.
Stormöten
På Hagaberg har man pedagogiskt forum en gång i månaden. Då kan arbetsmetoder presenteras och diskuteras. Man kan också göra workshops och rollspel där kollegorna får testa metoder på varandra för utveckla och skapa förståelse för arbetssätten. Syftet är att skapa delaktighet i hela arbetslaget.
Hur blev det?
Arbetsgruppsmetoden har skapat ett bättre klimat för kollegialt lärande, större förståelse för de projekt som bedrivs och en mer positiv inställning till utvecklingsarbete. Det här sättet att organisera arbetet kan även användas för nodgemensamma, det vill säga regionala möten mellan skolor och i nationella sammanhang för att utbyta erfarenheter kring utmaningar och metoder och arbetssätt som fungerar.