Folkhögskolornas serviceorganisation söker folkhögskoledeltagare till filmprojekt

Är du deltagare på en folkhögskola? Vill du se till att fler får chansen att hitta till folkhögskola? Nu söker vi dig som är bekväm framför kameran och som vill berätta för andra vad folkhögskolan har gett dig.
Uppdaterad: 10 juni 2024

Om organisationen

Folkhögskolornas serviceorganisation (FSO) är en ideell organisation som arbetar med att stötta de 156 folkhögskolorna i Sverige. Ett av FSO:s uppdrag handlar om att få människor att hitta till folkhögskolan och söka kurser. Det uppdraget gör vi under varumärket folkhögskola.nu. Folkhögskola.nu är också en webbplats där du hittar alla folkhögskolekurser runtom i Sverige.

Vi står för jämlikhet och inkludering och vill inspirera människor från olika bakgrunder och erfarenheter att hitta hem på folkhögskola. Folkhögskola.nu:s primära målgrupp är unga 18-25 år.

Besök gärna webbplatsen folkhögskola.nu (nytt fönster)

Om kampanjen ”Följ en deltagare”

Nu vill vi fördjupa förståelsen för vad det innebär att gå på folkhögskola genom att följa tre olika deltagare under en dag på en folkhögskola. Hur ser en lektion ut? Hur bor man på ett internat? Vilka går på folkhögskola? Och vad tänker och tycker deltagarna om sin vardag på folkhögskolan? Vi vill helt enkelt visa hur vardagen på folkhögskola kan se ut så att fler vill söka sig dit.

Om dig

Vi söker dig mellan 18-30 år som redan gått en eller flera terminer på folkhögskola och som kommer fortsätta studera på folkhögskola även under höstterminen 2024. Du ska vara bekväm framför kameran och ha lätt för att formulera varför du valt att gå på folkhögskola och vad den har gett dig.

Ersättning

En ersättning på 990 kronor utgår för uppdraget.

Uppdragets omfattning

Du ska vara tillgänglig för att bli filmad och intervjuad under en dag i september eller oktober på folkhögskolan där du studerar.

Ansökan

Skicka ett filmklipp med dig i fokus där du berättar om dig själv, varför du har valt att gå på folkhögskola och varför du vill vara med i filmen till miriam.steinbach@sverigesfolkhogskolor.se senast den 10 juni. Filmen ska vara max 2 minuter lång. Filmerna kommer inte att sparas eller spridas vidare.

Skriv även i mejlet

• Ditt för- och efternamn
  • Din ålder
  • Din hemkommun
  • Vilken fokhögskola du studerar på
  • Namnet på den kurs du studerar på/ska studera till hösten.

Märk mejlet ”Följ en deltagare”.

Flexibelt

Sista ansökningsdatum

2024-08-12 00:00:00

Miriam Steinbach, kommunikatör FSO.
E-post: miriam.steinbach@sverigesfolkhogskolor.se