Lärare Allmän kurs till Södra Stockholm folkhögskolas filial i Gottsunda

I september 2024 slår Södra Stockholms folkhögskola upp portarna till sin nya filial i Gottsunda, Uppsala. Vi söker en folkhögskollärare som vill vara med och bygga upp vår Allmän kurs. Gottsunda är en spännande och dynamisk plats. Men också en plats där det finns stora utbildningsbehov. Vi tror att vi som folkhögskola kan bidra och erbjuda en annan slags utbildningsväg för dem som ännu inte blivit klara med gymnasiet. Vi samverkar med Folkuniversitetet i Uppsala kring uppbyggnad och drift av denna filial.
Uppdaterad: 9 juli 2024

Om tjänsten

Vi söker nu dig som har lärarutbildning, ämneskompetens och kan undervisa på grund- eller gymnasienivå i behörighetsgivande ämnen såsom svenska, svenska som andraspråk, engelska, samhällskunskap, historia, religion eller naturkunskap. Kompetens inom andra ämnen är givetvis också intressant.

Folkhögskollärarexamen och tidigare erfarenhet av att arbeta som lärare på folkhögskola med unga vuxna studerande är självklart särskilt önskvärt. Viktigt är att du har intresse av och kunskap om folkbildning, folkhögskolans uppdrag och arbetssätt. Därtill även kunskap om och erfarenhet av villkoren för folkhögskolans Allmän kurs. Vi fäster även stor vikt vid personliga egenskaper.

Tjänsten är tillsvidare och initialt på 60-80%, bland annat beroende på vilka ämnen du kan undervisa i. Det är bra om du är tydlig med hur dina förutsättningar ser ut.

Du är anställd med ferietjänst. Vi tillämpar 6 månaders provtjänstgöring.

Kollektivavtal finns. Vi tillämpar enhetslöner enligt fastställd lönetrappa, vilket du måste acceptera.

Tillträde kan ske omgående och behöver kunna ske senast under augusti.

Om rollen

På Södra arbetar vi ofta tematiskt, med kreativa moment vilket kan bli fallet även vid vår filial. Du måste gilla att arbeta relationsinriktat med grupprocesser, med människors kreativitet och personliga utveckling. Du är bra på samarbete med såväl deltagare som med kollegor.

Arbetet innebär att skapa engagemang och lust till lärande, att överbrygga hinder. Det är meriterande om du har erfarenhet av att arbeta med personer som har brister i svenska språket, studieovana eller personer som har särskilda behov.

Då verksamheten kommer att vara under uppbyggnad är det viktigt att du är självgående, initiativrik och flexibel.

Om organisationen

Initialt kommer vi att formera ett litet arbetslag och i september starta upp en eller två klasser Allmän kurs på Valthornsvägen 7 i centrala Gottsunda. På sikt kan verksamheten vid filialen komma att växa och omfatta andra utbildningsinsatser.

Arbetslaget i Gottsunda kommer att ledas av en samordnare som tillträder i augusti. Samordnaren är i sin tur underställd rektor vid Södra Stockholms Folkhögskola. Verksamheten får administrativt och studiesocialt stöd från Folkuniversitetet i Uppsala och Södra Stockholms Folkhögskola.

Gottsunda, Uppsala

Tjänstens omfattning

Sista ansökningsdatum

2024-07-26 00:00:00

Hur söker jag jobbet?

Skicka in din ansökan snarast och senast fredag 26 juli till rekrytering@sodrastockholm.se

Berätta varför just du är den som vi ska anställa för att vara med och bygga upp verksamheten i Gottsunda. Bifoga cv och ev referenser. Vi rekryterar och intervjuar löpande.

Läs mer om oss på: www.sodrastockholm.se

Kontakt

Gunnar Elvin, rektor, Södra Stockholms Folkhögskola, 08-684 619 02, gunnar.elvin@sodrastockholm.se

Sandra Cuhrt, distriktschef öst, Folkuniversitetet Uppsala, 018-68 00 81, sandra.cuhrt@folkuniversitetet.se