Tre folkhögskoledeltagare pratar och skrattar med varandra.
Foto: Linnéa Tammerås

2024 års undersökning av folkhögskolorna: Årets nationella resultatrapport viktigare än någonsin

Ökad motivation, stärkt självkänsla och förbättrade framtidsutsikter. Det är tre exempel på positiva effekter som folkhögskolornas deltagare upplever, enligt 2024 års undersökning av deltagarnas tid på folkhögskola. Nu har årets resultatrapport släppts.
Uppdaterad: 4 oktober 2024

– Resultaten bekräftar att folkhögskola är en utbildningsform som inte bara påverkar deltagarnas personliga utveckling, utan även bidrar till att skapa ett mer inkluderande och starkt samhälle, säger Anna Ekström, ordförande i Rörelsefolkhögskolornas intresseorganisation (RIO).

Resultaten från undersökningen Folkhögskoleenkäten sammanställs i en nationell rapport varje år. Rapporten ger möjlighet att gemensamt kommunicera vad Sveriges alla folkhögskolor gör för sina deltagare och hur deltagare upplever sin studietid på folkhögskola. Rapporten kan öka förståelse och tillit för utbildningsformen gentemot huvudmän, styrelser och politik, regionalt såväl som nationellt. Den ger också förutsättningar för forskning om deltagares upplevelse av folkhögskola.

Nationell resultatrapport från Folkhögskoleenkäten 2024

Vill att fler folkhögskolor deltar nästa år

De insikter som samlas in genom undersökningen kan användas både för varje enskild folkhögskolas utvecklingsarbete och för att påverka politiska beslut som rör folkhögskolan.

– Det är en fråga om solidaritet. De 156 folkhögskolorna behöver varandra. Ju fler som är med och ju högre andel som svarar, desto bättre är det för utbildningsformen folkhögskola, säger Olle Westberg, generalsekreterare för RIO.

Vad är Folkhögskoleenkäten?

I Folkhögskoleenkäten svarar deltagare på Sveriges folkhögskolor på frågor om sina erfarenheter före, under och efter sin tid på folkhögskola. Undersökningen fokuserar på begrepp som motivation, inspiration och effekt. Nästa genomförandeperiod är mellan den 28 april och den 21 maj 2025.

–  Genom att delta i Folkhögskoleenkäten får man ett material som man kan använda i sitt kvalitetsarbete på sin skola. Till det kommer ett helt stödpaket med användbara metoder för hur man kan göra, säger Annica Wallenborg Flynn, verksamhetschef för Offentligägda folkhögskolors intresseorganisation (OFI).

Läs mer om Folkhögskoleenkäten